Overstappen op een ander boekhoudpakket

Je voert je gehele administratie in een boekhoudpakket. Nu kan het natuurlijk voorkomen dat je niet meer tevreden bent over je huidige pakket. Dan zul je opzoek moeten gaan naar een pakket dat bij je past zodat je met je bestaande administratie over kunt stappen. Hoe dit in zijn werk gaat verschilt per boekhoudpakket.

Hoe werkt het overstappen op Moneybird?

Wanneer je in andere software facturen gemaakt hebt, wil je deze facturen waarschijnlijk overzetten naar je Moneybird account. Helaas biedt Moneybird geen mogelijkheid om deze facturen geautomatiseerd te importeren. Het overstappen naar Moneybird kan op twee manieren. Daarnaast kun je ook een koppeling via de MoneyBird API maken om gegevens automatisch uit te wisselen.

1. Handmatig facturen importeren

Als je de gegevens op de meest gedetailleerde manier in Moneybird wilt hebben, kun je de facturen (verkoop en inkoop) en banktransacties met terugwerkende kracht invoeren. Bij de verkoopfacturen kun je in het schermpje waar je het contact kunt selecteren het factuurnummer en de factuurdatum op de juiste waarde zetten.

Nieuw product toevoegen aan Moneybird

De nieuwe factuur die je in Moneybird maakt, zal over het algemeen niet opnieuw naar je klant gestuurd hoeven te worden. Als dat inderdaad niet hoeft, kun je bij het verzenden kiezen voor de optie "Factuur handmatig verzenden". De factuur zal dan als verzonden worden gemarkeerd, maar Moneybird stuurt hem niet daadwerkelijk naar je klant. De inkoopfacturen kun je ook invoeren, daar hoef je er alleen even op te letten dat de factuurdatum de juiste datum is.

Nieuw product toevoegen aan Moneybird

Als laatste stap kun je nu een betaling registreren voor de factuur. Deze betaling kun je eventueel ook automatisch toevoegen door je banktransacties in te lezen. Meer uitleg over het importeren van banktransacties lees je in ons kennisbankartikel over dit onderwerp.

2. Beginbalans invoeren

Als de gegevens minder gedetailleerd in Moneybird ingevoerd hoeven te worden, bijvoorbeeld omdat je de "oude" administratie zelf (buiten Moneybird om) op een andere manier bewaart, kun je een beginbalans invoeren. Dit kan met behulp van een memoriaalboeking via het tabblad Inkomend. In de beginbalans kun je de bedragen invoeren zoals ze zijn op het moment dat je Moneybird begint te gebruiken. De beginstand is dan in Moneybird bekend en als je vanaf dan alles direct in Moneybird invoert, zijn de bedragen op onder andere de balans, altijd de juiste bedragen. Meer informatie over het instellen van de beginbalans lees je in ons kennisbankartikel hierover.

Eenvoudig je administratie op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Recensies van gebruikers

Moneybird

Aanrader!

Diverse aanbieders onderzocht, ook gratis aanbieders; vrijwel allemaal niet geheel wat ik zocht of te ingewikkeld. Moneybird bood voor een relatief klein bedrag per maand precies wat wij zochten, een overzichtelijk factuurprogramma met veel optie's, wat ook nog eens makkelijk werkt. Heel veel waar voor weinig geld!!!!

Moneybird

Factureren simpel gemaakt

Ik heb jaren mijn facturatie in excel gedaan en nu overgestapt op Moneybird. Het werkt fantastisch, eenvoudig en snel. Aanrader! mvg Jan