Aanbetalen van facturen

Voordat of nadat je diensten of producten aan een klant levert, stuur je een factuur zodat er betaald kan worden. Het komt voor dat deze factuur in delen betaald wordt. De afspraken hierover maak je zelf met je klant. Waarom een factuur in delen betaald wordt, kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je wilt een aanbetaling van klanten voordat je je diensten gaat uitvoeren of producten gaat leveren.
  • Je werkt aan een langlopend project waarvoor je klant elke maand een deelbetaling doet.

Ook de aanbetaling dien je op een factuur te zetten om de inkomsten mee te nemen in je btw aangifte.

Hoe werkt het aanbetalen van facturen in Moneybird?

Binnen Moneybird zijn er twee manieren om aanbetalingen te realiseren op een factuur. Je maakt hiervoor meerdere facturen, of je maakt één factuur waar je meerdere betalingen op registreert.

1) Je maakt meerdere facturen

Het is mogelijk om meerdere deelfacturen te versturen, hierbij bevat de eerste factuur de aanbetaling en de volgende facturen het resterende bedrag. Het voordeel van meerdere facturen is dat je de btw over het resterende bedrag pas hoeft te betalen als je deze deelfacturen verzendt. Zeker als het project meerdere maanden loopt hoef je hierdoor de btw niet heel ver voor te financieren.

2) Je maakt één factuur, waar je meerdere betalingen op registreert

Het is ook mogelijk om het volledige bedrag op één factuur te zetten. Je klant zal eerst een deel van het volledige bedrag overboeken, dit kun je registreren als deelbetaling bij de factuur, door de betreffende banktransactie aan de factuur te koppelen. Na het registreren van deze betaling zal de factuur op Openstaand blijven staan, maar zal wel duidelijk te zien zijn dat een deel van de factuur al voldaan is.

Aanbetalingen vanuit offertes

Vanuit een offerte is het mogelijk om een factuur te maken. Het is mogelijk om meerdere facturen te maken op basis van één offerte. Na het klikken op Factureer offerte kun je de factuur naar wens aanpassen, bijvoorbeeld door het bedrag te verlagen naar een bedrag van de aanbetaling. Zodra je de laatste factuur voor de offerte gemaakt hebt kun je de offerte handmatig als gefactureerd markeren.

Eenvoudig je administratie op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Recensies van gebruikers

Moneybird

Moneybird

Gebruikte altijd excel voor boekhouden,tot dat ikeen tip kreeg om moneybird te gebruiken. Scheelt veeltijd

Moneybird

Een welkome verademing!

Dit was echt wat we als klein bedrijf nodig hadden. Zeer makkelijk te hanteren en een prachtig overzicht in de geldstromen! Zeer blij mee!