Banktransacties inlezen in je administratie

Voor je bedrijf heb je een zakelijke bankrekening. Je ontvangt op deze rekening betalingen van je klanten en betaalt facturen en andere zaken via de rekening. De transacties op de rekening vormen een belangrijk onderdeel van de administratie van je bedrijf.

Een transactie is het bewijs dat je een betaling ontvangen of gedaan hebt. Door je transacties in te lezen in je boekhouding, kun je de transacties koppelen aan een onderdeel van je administratie. Voorbeelden hiervan zijn:

  1. Een bijschrijving voor een factuur koppel je aan deze factuur. Hierdoor zal de factuur op "Betaald" komen te staan en weet je dat je geen herinneringen meer hoeft te versturen.

  2. Een afschrijving voor een inkoopfactuur koppel je aan deze inkoopfactuur. Je weet hierdoor zeker dat de factuur betaald is.

  3. Een afschrijving voor het betalen van btw koppel je aan een categorie "Betaalde btw" in je administratie. Hierdoor weet je dat je geen geld meer verschuldigd bent aan de Belastingdienst.

Door je banktransacties in te lezen kun je snel controleren of je administratie compleet is. Een afschrijving van een bedrag waar je nog geen inkoopfactuur voor toegevoegd hebt is een handige herinnering voor het invoeren van die factuur.

Hoe kan ik banktransacties verwerken in mijn administratie in Moneybird?

Transacties toevoegen

In Moneybird kun je eenvoudig je banktransacties inlezen via het tabblad Bank. Je kunt transacties toevoegen op drie verschillende manieren:

  1. Via een automatische bankkoppeling, hiermee worden nieuwe transacties automatisch toegevoegd aan je administratie.
  2. Door het inlezen van een MT940 of CAMT bestand van je bankrekening. Dit bestand kun je downloaden in de online internetbankieren omgeving van je bank.
  3. Door handmatig de transacties toe te voegen. Dit is nodig wanneer je bank geen MT940 of CAMT bestanden aanbiedt, dit is ook vaak het geval bij creditcards.

Door op Toevoegen te klikken in het tabblad Bank krijg je de mogelijkheid om nieuwe transacties toe te voegen. Na het toevoegen van de transacties zullen deze in de lijst met transacties verschijnen.

Transactie-overzicht

Transacties verwerken

Nadat je transacties toegevoegd hebt aan je administratie, kun je deze verwerken. Bij het verwerken koppel je de transactie aan één of meer facturen of categorieën in je administratie. Moneybird zal je een suggestie geven voor een passende factuur of categorie bij de transactie. Als deze suggestie correct is, kun je de transactie met één klik verwerken. Door op de suggestie te klikken kun je eventueel ook je administratie doorzoeken om het goede document te vinden.

Zoeken binnen te koppelen documenten in administratie

Transacties samenvoegen en verwijderen

In sommige situaties wil je een transactie in je administratie weer verwijderen. De situaties waarin dit kan optreden zijn:

  1. Transactie is dubbel: Het kan gebeuren dat een transactie dubbel is toegevoegd aan je administratie tijdens het uitlezen van het MT940 of CAMT bestand. Bij de transactie zul je een rood icoontje zien om de transacties samen te voegen. Voeg transacties samen door op het rode icoontje te klikken

  2. Verkeerde rekening ingelezen: Als je een verkeerde rekening hebt ingelezen, kun je de volledige import ongedaan maken. Op de achtergrond slaat Moneybird een bankafschrift op, door deze te verwijderen kun je alle bijbehorende transacties in één keer verwijderen. Klik op het blauwe document icoontje bij een transactie op het onderliggende afschrift te openen. Klik vervolgens op Verwijderen om het afschrift te verwijderen.

  3. Transactie is niet zakelijk: Het is in Moneybird niet mogelijk om een enkele transactie te verwijderen. Als een bankrekening in je administratie hoort, zul je alle transacties moeten toevoegen aan je administratie. Als je dit niet doet zal je saldo niet meer kloppen en zal dit bij een controle van je administratie vragen opleveren. Een transactie die niet zakelijk is kun je koppelen aan een categorie, je boekhouder of accountant kan je verder helpen met de beste aanpak.

Eenvoudig je administratie op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Recensies van gebruikers

Moneybird

Moneybird is geweldig, makkelijk, transparant en goed te gebruiken

Moneybird is een goede nieuwe applicatie die het beheren van je eigen bedrijf heel makkelijk maakt. Inkoop en verkoop is makkelijk te gebruiken voor iedereen. Een zeer gebruiksvriendelijke interface die doet wat je verwacht. Daar waar nodig is ook een zeer makkelijke help functie en de medewerkers helpen je ook overal mee als je een probleem hebt. Echt een super programma.

Moneybird

Kunnen niet meer zonder

Projectmanagers, supportmedewerkers en sales, allemaal kunnen ze snel facturen en offertes inzien en naar klanten sturen. Al jaren onmisbaar voor onze organisatie! - Mieszko, marketing director @ GoalGorilla NV