Creditcard betalingen verwerken in je administratie

Als ondernemer zijn er verschillende manieren om je zakelijke aankopen te betalen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Contant

  • Via automatisch incasso

  • Op rekening

  • Met creditcard

Het is van groot belang je aankopen met al deze betaalmethoden goed te verwerken in je administratie. Wanneer je een betaling met een creditcard doet, is de verwerking in je administratie anders dan wanneer je een zakelijk bankpas gebruikt, aangezien de afschriften van je creditcard vaak niet in het juiste formaat te downloaden zijn bij je bank. Daarnaast is het ook nog mogelijk dat je een keer je privé creditcard gebruikt voor een zakelijke aankoop.

Hoe verwerk je betalingen met je creditcard in Moneybird?

Zakelijke creditcard

Wanneer je facturen in Moneybird inboekt, zijn er bij het koppelen van deze facturen aan creditcardtransacties twee mogelijkheden.

  1. Aan een banktransactie kun je meerdere facturen koppelen. Op deze manier kun je een bij- of afschrijving van je creditcard koppelen aan alle facturen die via creditcard betaald zijn. Selecteer eerst de eerste factuur, let er daarbij op dat het bedrag dat aan de rechterkant is ingevuld overeenkomt met het bedrag van de factuur. Daarna kun je de tweede factuur selecteren en dit kun je herhalen totdat alle facturen zijn gekoppeld en het bedrag van de transactie op 0 staat.  

  2. Je kunt ook een aparte rekening voor de creditcardtransacties aanmaken. Via Instellingen > Rekeningen kun je een rekening toevoegen voor je creditcard. Op het tabblad Bank kun je vervolgens de transacties van je creditcard rekening handmatig toevoegen. Als je een factuur via creditcard hebt betaald, voer je een transactie met een negatief bedrag in. Je krijgt dan per factuur een transactie en die kun je aan elkaar koppelen. Als er een bedrag van je bankrekening wordt afgeschreven, wordt dat bijgeschreven op je creditcard rekening, daar kun je ook een transactie voor aanmaken. De bijschrijving op je creditcard rekening en de afschrijving van je bankrekening kun je beiden onder de categorie "kruisposten" boeken.

Creditcard toevoegen

Privé creditcard

Het komt voor dat je een zakelijke aankoop doet, terwijl je alleen je privé creditcard op zak hebt. Deze aankoop dien je natuurlijk ook in je administratie in te boeken. Eerst maak je een rekening onder Privé-opnames/stortingen aan via Tandwiel > Instellingen > Rekeningen. Je voert de factuur in onder Inkomend en registreert de betaling met deze rekening. Dit bedrag maak je waarschijnlijk weer over naar je eigen rekening. De banktransactie die hierbij hoort, kun je daarna boeken als privé-opname. De privé-storting en privé-opname vallen tegen elkaar weg en de kosten worden zakelijk geboekt.

Eenvoudig je administratie op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Recensies van gebruikers

Moneybird

Kunnen niet meer zonder

Projectmanagers, supportmedewerkers en sales, allemaal kunnen ze snel facturen en offertes inzien en naar klanten sturen. Al jaren onmisbaar voor onze organisatie! - Mieszko, marketing director @ GoalGorilla NV

Moneybird

Bijna kinderlijk gemak

Als freelancer was ik toch zoekende naar een betaalbare en vooral duidelijke oplossing om de provisorische boekhouding enigszins op orde te kunnen brengen, waarbij het voor mij heel eenvoudig werd een duidelijk overzicht over offertes en facturatie te krijgen en te behouden. Na de eerste offertes via Moneybird te hebben geplaatst die ook via het systeem werden geaccepteerd en gefactureerd ben ik razend enthousiast. Wàt een gemak. Wàt een eenvoud. Ik wil het elke kleine ondernemer aanbevelen.