Hoe we @Jojanneke vandaag geholpen hebben

Vandaag zette een Tweet van Jojanneke ons op scherp. Als ondernemer wil je snel je geld ontvangen. Wanneer lijkt dat het geld niet naar de goede rekening gegaan is en de oorzaak hiervan misschien bij je facturatiepakket ligt, is het logisch dat je snel ondersteuning zoekt. Uiteindelijk bleek het een opstapeling van kleine onduidelijkheden te zijn die zorgde voor de bezorgde Tweet van Jojanneke. Omdat er bij andere gebruikers ook bezorgdheid ontstond, lichten we in dit artikel graag toe wat er gebeurd is.

De verloren iDEAL betaling

Om snel je facturen betaald te krijgen, kun je in Moneybird iDEAL activeren. We leveren deze dienst in samenwerking met de payment service provider Mollie. Jojanneke is sinds begin 2014 klant bij Moneybird en heeft gekozen om iDEAL te activeren.

Het bedrag dat Jojanneke miste, bleek netjes via iDEAL voldaan te zijn. Wat ging er mis:

  1. De factuur heeft in Moneybird de status “Betaald met iDEAL”. In de geschiedenis staat relatief klein aangegeven dat de factuur betaald is via iDEAL. Dit is eenvoudig over het hoofd te zien.
  2. Het bankschrift van de klant liet een overboeking naar een onbekende rekening zien, dit riep vragen op bij de klant en Jojanneke. De onbekende rekening was van Mollie, de omschrijving bij de overboeking bevatte niet voldoende informatie om gelijk duidelijk te maken wat er aan de hand was.
  3. De overboeking van het bedrag door Mollie zou normaal al verwerkt moeten zijn, maar omdat 1 mei een feestdag is voor de banken, liet de overboeking wat langer op zich wachten. Jojanneke had daardoor het geld nog niet op haar rekening.
  4. Op de factuur zelf stond het goede rekeningnummer van Jojanneke, maar deze was door de klant niet gebruikt omdat er via iDEAL betaald was.
  5. Omdat Jojanneke nog niet eerder een iDEAL betaling via Moneybird ontvangen had, maar vooral iDEAL-betalingen via haar WeesWijzer-uitgeverij binnenkrijgt, was de exacte afhandeling via Moneybird voor haar nog onbekend.

Al deze signalen kunnen er op wijzen dat het bedrag naar een onbekende rekening overgeboekt is omdat er een fout rekeningnummer op de factuur staat. In feite was het bedrag onderweg en de factuur netjes betaald door de klant.

We kunnen in Moneybird deze onduidelijkheden oplossen door hierover beter te communiceren in de applicatie, de mogelijkheden hiervoor gaan we onderzoeken.

Support via Twitter

Jojanneke besloot om ons via Twitter om hulp te vragen. We gebruiken Twitter veelvuldig om gebruikers verder te helpen. Twitter is een snel kanaal voor een korte conversatie en geeft veel openheid, dat maakt het tegelijkertijd niet geschikt voor alle soorten vragen. Om een grondige analyse van het probleem te doen, moest Jojanneke zelf toegang tot haar Moneybird account toestaan. Hierdoor bleef de onduidelijkheid over de verloren betaling langer bestaan dan we wilden.

De bezorgdheid van Jojanneke over de betaling van de factuur zorgde bij veel andere Moneybird gebruikers ook voor vragen. Terecht, want een dienst als Moneybird moet te vertrouwen zijn. We vertrouwen erop met dit artikel de bezorgdheid weggenomen te hebben.

Deel dit artikel op je favoriete social netwerk