Even voorstellen: Features

Begin juni schreef ik over eigenwijs zijn in software ontwikkeling. In het artikel noemde ik ook de interne web applicatie “Features”, waarmee we binnen het Moneybird team de feature requests van gebruikers bij houden. Via Twitter ontving ik van pderaaij en dyve het verzoek eens wat meer te laten zien van de tool.

Het doel

Sinds de lancering van Moneybird ontvangen we continu veel feedback van gebruikers. In het begin konden we deze feedback goed bijhouden, maar toen begin 2009 de hoeveelheid gebruikers enorm begon te stijgen, werd dit moeilijker. Zodoende ontstond begin februari het idee om een simpele tool te maken voor het bijhouden van feature requests.

We maakten al langer gebruik van Redmine voor het aanmaken van tickets en het beheren van de SVN repository. Toch was de drempel te groot om alle wilde ideëen van gebruikers gelijk om te zetten naar een ticket. We zochten een simpel systeem waarin we een quote van een gebruiker kunnen zetten, inclusief een verwijzing naar de bron van het bericht (bijvoorbeeld e-mail of Twitter). Features is dit systeem geworden.

Rondleiding

Omdat Features alleen intern bij ons draait, zal ik een kleine rondleiding via screenshots geven. Om te beginnen het hoofdscherm.

Features voor facturatiesoftware

In het hoofdscherm staan alle feature requests onder elkaar. Aan elke request hebben wij een omschrijvende naam gehangen. Achter de naam staat het aantal requests dat wij van gebruikers ontvangen hebben. De blokjes kleuren mee aan de hand van de hoeveelheid requests: features met rode blokjes worden vaker dan gemiddeld gevraagd, grijze blokjes zijn minder belangrijk.

Het aantal requests van de gebruikers is echter niet de doorslaggevende factor bij het maken van beslissingen over nieuwe features, zoals je in mijn vorige artikel kunt lezen. Daarom is het mogelijk om de lijst met features te sorteren via drag & drop. Op die manier kunnen we zelf een soort prioriteit geven aan features en bijvoorbeeld alle features die we binnenkort gaan oppakken bovenaan zetten.

Drag & drop features in de facturatie software

Wanneer er een compleet nieuwe feature request binnen komt, maken we een nieuwe feature aan. Onder deze feature kunnen we vervolgens de quotes van gebruikers kwijt. Hierbij is het mogelijk om de bron op te geven, bijvoorbeeld een weblog artikel of een twitter bericht. Onze ervaring is dat de meeste requests gewoon via e-mail binnen komen.

Voeg nieuwe feature toe

Zodra een feature zijn weg naar Moneybird gevonden heeft, gebruiken we features nog één keer om te kijken wie we allemaal blij kunnen maken met de nieuwe feature. We bekijken welke personen de feature aangevraagd hebben en sturen ze een persoonlijke e-mail om te bedanken voor de suggestie. Uiteindelijk markeren we de feature als geïmplementeerd, daarmee verdwijnt de feature van de lijst.

Conclusie

We ervaren het gebruik van Features als zeer positief. We hebben altijd een overzicht van veel gevraagde features, wat al een paar keer voor leuke inzichten gezorgd heeft. Toch kijken we niet heel regelmatig naar het overzicht, omdat we vaak zelf wel een goed beeld van de vragen van onze gebruikers hebben.

Hoe gaan onze collega software ontwikkelaars om met feedback van (veel) gebruikers? We horen het graag!

Deel dit artikel op je favoriete social netwerk