Moneybird wint Gouden Facturen 2010 niet

Afgelopen week zijn de inschrijvingen voor de Gouden Facturen 2010 weer geopend. We hebben met het Moneybird team besloten ons niet kandidaat te stellen voor de prijs. Het is dus zeker dat we de Gouden Facturen 2010 in de categorie ’Online factureren niet zullen winnen. Dat heeft niets met de Gouden Facturen te maken, maar met ons standpunt aangaande awards.

Vorig jaar hebben we meegedaan aan verschillende wedstrijden. Zoals de Startup Rally op The Next Web Conference en de Gouden Facturen 2009. Deelname aan dit soort wedstrijden kost altijd meer tijd dan je lief is. Je moet formulieren invullen, presentaties maken en enigszins bijhouden hoe je het doet in de peilingen. Als startup is het natuurlijk altijd mooi om de buzz rondom deze wedstrijden te volgen, maar we vroegen ons toen al af wat het ons oplevert.

Zorgt een prijs ervoor dat we een betere service aan onze klanten kunnen geven? Wordt ons product er plots beter van? Ik denk van niet. Een voordeel is de exposure die je product krijgt, maar zelfs daarvan kun je je afvragen of het exposure is in de juiste doelgroep.

Bijkomend nadeel van een prijs is het “in de wolken” fenomeen. Na het winnen van een prijs is het natuurlijk makkelijk om te denken dat je het helemaal gemaakt hebt. Maar ook na die prijs zul je keihard moeten blijven werken voor je product en je klanten. De prijs krijg je niet uit handen van je klanten, maar van de jury. De jury oordeelt over de keuzes die je maakt, terwijl dat iets is waar alleen klanten goed over kunnen oordelen. Toekomstige klanten kiezen niet voor Moneybird omdat we een prijs gewonnen hebben, maar omdat we een product hebben dat voldoet aan de wensen van de gebruiker.

Kortom, je zult Moneybird de komende tijd niet snel in een lijstje met nominaties zien staan voor een prijs of award. Veel succes met de strijd voor de Gouden Factuur 2010!

Deel dit artikel op je favoriete social netwerk