Elektronisch factureren, het wordt steeds eenvoudiger

Toen we drie jaar geleden met Moneybird begonnen was de term “elektronisch factureren” niet nieuw. Er waren meerdere oplossingen in de markt, maar die waren met name geschikt voor grote bedrijven. Wij zagen kansen en mogelijkheden om elektronisch factureren voor kleine ondernemers eenvoudig te maken, zonder daarvoor een groot pakket aan te hoeven schaffen. Daarvoor hebben we onszelf als uitgangspunt genomen: Moneybird bevat alle features die wij als ondernemers zelf nodig hebben.

Inmiddels zijn we drie jaar verder en is er veel gebeurd rondom elektronisch factureren en Moneybird. Doordat we in staat zijn om goed te monitoren merken we dat de acceptatiegraad van elektronisch factureren erg toeneemt. Dit zien we bijvoorbeeld door het aantal facturen dat per post wordt verzonden via Moneybird af te zetten tegen het aantal facturen dat elektronisch wordt verzonden. In het begin zagen we dat onze doelgroep veelal early adopters waren, ondernemers die intensief gebruik maken van internet. Inmiddels is de acceptatiegraad van gebruikers in alle denkbare sectoren in de markt ook bijzonder goed. De overgang van facturen per post naar een elektronische factuur wordt steeds beter geaccepteerd.

Als team hebben wij geleerd dat je processen niet radicaal moet veranderen. Dat gaat ten koste van het succes, want de drempel voor de eindgebruiker wordt daardoor te hoog. Moneybird heeft om die reden al vanaf de eerste dag de mogelijkheid gehad om naast elektronisch factureren ook facturen per post te kunnen versturen. Als jouw klant dat graag wil, dan kun je daarvoor zorgen. Ons doel is altijd geweest om facturen versturen net zo eenvoudig te maken als het versturen van een e-mail.

Een optimale verwerkingsketen, de toekomst van elektronisch factureren

Natuurlijk zijn we blij met wat we bereikt hebben. Toch zijn er slagen te maken in het verbeteren van de keten rondom factuurverwerking. De papieren factuur wordt langzaam vervangen door een digitaal document dat we eenvoudig kunnen uitwisselen. Zo is het binnen Moneybird al een tijdje mogelijk om elektronisch facturen uit te wisselen tussen Moneybird accounts. Daarmee kun je met een muisklik een ontvangen factuur inboeken in je inkoopfacturen, een aanzienlijke tijdsbesparing. Daarbij houdt het echter voor ons niet op.

De toekomst van elektronisch factureren ligt wat ons betreft in het verder optimaliseren van verwerkingsketen. Vaak is een elektronische factuur nog in het PDF formaat en blijven er aan de verwerking nog allerlei handelingen vastplakken. Bijvoorbeeld het overtypen van de factuurgegevens op een PDF om een BTW aangifte te kunnen doen.

Veel grote organisaties zoals verzekeraars of overheidsinstellingen hebben kostbare infrastructuur voor de verwerking van facturen. Aan ons de taak dit te gaan realiseren voor de ZZP’er en MKB’ers zodat iedereen nog efficiënter kan werken en meer plezier beleeft in zijn financiële administratie!

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je ook elektronisch factureren?

Bekijk de tour van Moneybird of meld je direct aan voor een gratis proefaccount.

Deel dit artikel op je favoriete social netwerk