Veelvoorkomende fouten van Moneybird-gebruikers

Een fout kan zo gebeuren. Of je net begint met je bedrijf of dat je het boekhouden al onder de knie hebt. Je bent gaan ondernemen omdat je iets leuk vindt, of je zag een gat in de markt. Veel dingen moet je er maar bij doen, zoals klantcontact, marketing, maar ook je boekhouding. Gelukkig wordt niet van je verwacht dat je dit zomaar even kan. Ook wordt er niet van je verwacht dat het allemaal vlekkeloos gaat. Fouten maken mag. We vroegen onze Moneybird Experts naar de meest gemaakte fouten én hoe je ze kunt voorkomen. Dan hoef jij deze niet meer te maken.

Boekhouding niet up-to-date #

Stefan Jacobs: “Het is belangrijk om dagelijks of wekelijks je boekhouding bij te werken. En op het moment dat je een factuur of bonnetje ontvangt, dit doorstuurt naar Moneybird. Ook is het belangrijk om per maand te kijken wat je kwijt bent aan btw. Het is belangrijk dat je dit geld reserveert, ook voor de andere kwartalen. Ik zie veel ondernemers hun bedrijfsvisie maken aan de hand van de bankrekening. Op het moment dat er btw betaald moet worden, schrikken ze. Als je de boekhouding actueel houdt, dan heb je daar een goed beeld bij en weet je wat je moet afdragen per maand. Mits je kwartaalplichtig bent. Het is belangrijk dat je weet wat je te wachten staat.”

Meerdere inkoopfacturen in één keer per e-mail doorsturen #

Nico Verzijden: “Verstuur per mail maar één factuur tegelijk naar Moneybird. Als je meer facturen verstuurt als bijlage van een mail, komen ze allemaal in dezelfde inkoopboeking in Moneybird terecht. Dan kan het gebeuren dat je een factuur over het hoofd ziet.”

Lees meer over inkoopfacturen (opent in nieuw tabblad) in Moneybird.

Papiertje naast de prullenbak gegooid

Kosten bankkoppeling niet in btw-aangifte #

Jeroen Dallinga: “Een bankkoppeling kan geld kosten. Dit is afhankelijk van de bank waarmee je koppelt. Een bankkoppeling kan bijvoorbeeld € 1,50 euro kosten, daar zit € 0,26 btw in. Als je deze rechtstreeks op een categorie boekt, wordt de btw niet meegenomen bij de btw-aangifte. Wil je dit wel terugvragen, dan moet je een inkoopfactuur maken. Deze koppel je vervolgens aan de transactie.”

Je kunt inkoopfacturen ook periodiek maken, zodat er automatisch op de ingestelde periode een inkoopfactuur wordt toegevoegd aan je administratie. Dat is handig als de kosten elke maand hetzelfde zijn. Je kunt achteraf altijd nog een bijlage toevoegen. Het periodiek maken van een inkoopfactuur kan alleen voor toekomstige facturen. Je kunt dat doen door een ingeboekte inkoopfactuur te openen en op ‘Periodiek uit’ te klikken. Je kunt dan de frequentie instellen en ook hoe vaak het document nog aangemaakt moet worden of het onbeperkt aan laten maken.

Lees meer over automatische bankkoppelingen (opent in nieuw tabblad).

Geen btw verrekend in reiskosten #

Nico Verzijden: “Als je als dienstverlener je reiskosten doorbelast aan je opdrachtgever, moet je daarover 21% btw berekenen, als je tenminste btw-plichtig bent. Ook al reis je met het OV. OV-bedrijven mogen zelf 9% btw berekenen, maar dat mogen ze omdat ze zelf de dienst "openbaar vervoer" leveren. Jij als dienstverlener levert niet die dienst, maar brengt reiskosten in rekening. En die zijn belast met 21%.”

Lees meer over het terugvragen van kosten.

Fruit die niet zo blij zijn

Betalingsverschil #

Willem Boorsma: “Bij het koppelen van banktransacties wordt regelmatig een verschil in bedrag gevonden. Een klant betaalt bijvoorbeeld de factuur van € 45,38, maar maakt € 45,83 over. Dit verschil moet wel worden afgeboekt. Veelal wordt het volledige bedrag op de factuur afgeboekt. Daardoor blijft deze factuur open voor een min-bedrag. Je kunt dit voorkomen door de afboeking van de betaling goed te controleren. En eens in de zoveel tijd toch even de openstaande facturen te bekijken. Vaak weet je wel of iemand al dan niet heeft betaald dus dan zou de factuur niet op open mogen staan.”

Als je op de overzichtspagina op het tabblad Facturen of Inkomend kijkt, kun je de status van de facturen bekijken. Een factuur heeft de status ‘Betaald’ als deze volledig voldaan is. Zie je daar een factuur bij die open staat en niet de status ‘Betaald’ heeft, dan kun je die bekijken. Rechtsboven staat dan het nog openstaande bedrag. Als het om een paar cent gaat, is dat waarschijnlijk een betalingsverschil.

Lees meer over betalingsverschillen (opent in nieuw tabblad).

Heb je zelf fouten gemaakt die een ander misschien zou kunnen helpen? Laat het ons weten!