Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze privacy statement.

Correcte factuurnummering

Een verzonden factuur in je administratie moet altijd een uniek factuurnummer hebben. Het nummer moet een opvolgend nummer zijn zodat je altijd kunt controleren of je geen facturen kwijt bent geraakt. Veel ondernemers zetten in hun factuurnummer ook een jaartal zodat je makkelijk kunt zien in welk jaar de factuur gemaakt is.

Een voorbeeld van een goede factuurnummering is 2017-0001, 2017-0002, 2017-0003, etc.

Alleen verzonden facturen hebben een factuurnummer nodig. Als de factuur nog niet verzonden is, is het aan te raden om nog geen nummer toe te kennen. Op deze manier voorkom je dat factuurnummers door elkaar gaan lopen. Pas bij het verzenden kijk je wat het laatste factuurnummer was en tel je hier 1 bij op voor het nieuwe nummer.

Hoe werkt de factuurnummering in Moneybird?

In Moneybird heb je geen omkijken naar de nummering van je facturen. Standaard zal Moneybird de eerste factuur die je verzendt nummeren met 2017-0001. Voor elke volgende factuur, tellen we netjes 1 op bij het laatst gebruikte nummer.

Een onverzonden factuur met de status "Concept", zal een conceptnummer hebben. Dit nummer zal automatisch verdwijnen zodra je de factuur verstuurt en vervangen worden door een correct factuurnummer.

De factuurnummering wijzigen

Het is mogelijk om een eigen factuurnummering in te stellen. Ga hiervoor naar Instellingen > Profielen en zoek op de pagina het onderdeel Nummering. Je kunt hier een sjabloon instellen voor het factuurnummer. Aan het sjabloon kun je de volgende elementen toevoegen:

  • {year}: het jaartal
  • {quarter}: het getal van het huidige kwartaal, bijvoorbeeld 3 voor het derde kwartaal
  • {month}: het getal van de huidige maand, bijvoorbeeld 4 voor april
  • {month_name}: de naam van de huidige maand, bijvoorbeeld 'april'
  • {week}: het weeknummer
  • {customer_id}: het klantnummer
  • {id}: een doorlopend getal dat per jaar opnieuw op 1 zal beginnen

Naast het sjabloon kun je ook een eerstvolgend nummer instellen. Als je bijvoorbeeld al eerder facturen verzonden hebt buiten Moneybird om, kun je op deze manier met een hoger nummer beginnen en je nummering goed laten aansluiten op je reeds verzonden facturen.

Eenvoudig je administratie op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Recensies van gebruikers

Schitterend pakket en heel overzichtelijk

Moneybird is voor mij als leek op het gebied van administratie echt een uitkomst. Alles spreekt voor zich en de support is ook erg snel. Zeker een aanrader voor mensen die niet veel kaas van administratie hebben gegeten.

Boekhouden zoals het bedoeld is

Makkelijk en snel offertes en facturen aanmaken of versturen. Handige workflow en de snelle reactie van Moneybird went snel.