Correcte factuurnummering

Een verzonden factuur in je administratie moet altijd een uniek factuurnummer hebben. Het nummer moet een opvolgend nummer zijn zodat je altijd kunt controleren of je geen facturen kwijt bent geraakt. Veel ondernemers zetten in hun factuurnummer ook een jaartal zodat je makkelijk kunt zien in welk jaar de factuur gemaakt is.

Een voorbeeld van een goede factuurnummering is 2016-0001, 2016-0002, 2016-0003, etc.

Alleen verzonden facturen hebben een factuurnummer nodig. Als de factuur nog niet verzonden is, is het aan te raden om nog geen nummer toe te kennen. Op deze manier voorkom je dat factuurnummers door elkaar gaan lopen. Pas bij het verzenden kijk je wat het laatste factuurnummer was en tel je hier 1 bij op voor het nieuwe nummer.

Hoe werkt de factuurnummering in Moneybird?

In Moneybird heb je geen omkijken naar de nummering van je facturen. Standaard zal Moneybird de eerste factuur die je verzendt nummeren met 2016-0001. Voor elke volgende factuur, tellen we netjes 1 op bij het laatst gebruikte nummer.

Een onverzonden factuur met de status "Concept", zal een conceptnummer hebben. Dit nummer zal automatisch verdwijnen zodra je de factuur verstuurt en vervangen worden door een correct factuurnummer.

De factuurnummering wijzigen

Het is mogelijk om een eigen factuurnummering in te stellen. Ga hiervoor naar Instellingen > Profielen en zoek op de pagina het onderdeel Nummering. Je kunt hier een sjabloon instellen voor het factuurnummer. Aan het sjabloon kun je de volgende elementen toevoegen:

  • {year}: het jaartal
  • {quarter}: het getal van het huidige kwartaal, bijvoorbeeld 3 voor het derde kwartaal
  • {month}: het getal van de huidige maand, bijvoorbeeld 4 voor april
  • {month_name}: de naam van de huidige maand, bijvoorbeeld 'april'
  • {week}: het weeknummer
  • {customer_id}: het klantnummer
  • {id}: een doorlopend getal dat per jaar opnieuw op 1 zal beginnen

Naast het sjabloon kun je ook een eerstvolgend nummer instellen. Als je bijvoorbeeld al eerder facturen verzonden hebt buiten Moneybird om, kun je op deze manier met een hoger nummer beginnen en je nummering goed laten aansluiten op je reeds verzonden facturen.

Eenvoudig je administratie op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Recensies van gebruikers

Moneybird

Bijna kinderlijk gemak

Als freelancer was ik toch zoekende naar een betaalbare en vooral duidelijke oplossing om de provisorische boekhouding enigszins op orde te kunnen brengen, waarbij het voor mij heel eenvoudig werd een duidelijk overzicht over offertes en facturatie te krijgen en te behouden. Na de eerste offertes via Moneybird te hebben geplaatst die ook via het systeem werden geaccepteerd en gefactureerd ben ik razend enthousiast. Wàt een gemak. Wàt een eenvoud. Ik wil het elke kleine ondernemer aanbevelen.

Moneybird

Super

Wat heb ik 16 jaar zitten klooien met papieren werkbonnen en geprinte facturen die niet aankwamen via de post...werknemers die bij de klant gelijk een e factuur maken. Scheelt uren administratie achteraf! Cv reparatie maakt ketels en Moneybird zorgt voor de betaling!! www.cv-reparatie.nl