Creditfactuur maken en versturen

Een creditfactuur is een factuur waarmee je een correctie maakt op een bestaande factuur. Wanneer je een factuur hebt gemaakt voor geleverde goederen, ga je er vanuit dat deze betaald wordt. Maar soms komt het voor dat je een creditfactuur moet maken. Een creditfactuur kun je versturen om een andere factuur te herstellen of wanneer iemand geld van je tegoed heeft. Door een creditnota te maken, wordt de btw in je administratie weer kloppend gemaakt. De factuur en de creditfactuur worden tegen elkaar weggestreept. De informatie die verplicht is op een creditnota is gelijk aan de oorspronkelijke factuur. Het maken van een creditfactuur komt bijvoorbeeld voor in de volgende situaties:

  • Wanneer er goederen teruggestuurd worden.
  • Wanneer er goederen niet geleverd kunnen worden.

Hoe werkt het versturen van creditfacturen in Moneybird?

Om een bepaalde factuur te crediteren, open je de oorspronkelijke factuur. Je kiest bovenaan de factuur voor Extra > Dupliceer naar Creditfactuur.

Dupliceer naar creditfactuur

Er wordt automatisch een nieuwe factuur aangemaakt met als basis de oorspronkelijke factuur. Er wordt een nieuw factuurnummer toegekend, de datum wordt aangepast en de bedragen zijn negatief. Aan de rechterkant van de credit factuur, kun je altijd zien op basis van welke factuur deze credit gemaakt is. Deze factuur kun je op dezelfde manier naar je klant versturen als een normale factuur.

Wanneer je een deel van de factuur wilt crediteren, dan kun je de aangemaakte creditfactuur naar wens aanpassen. Wanneer je deze creditfactuur daarna wilt registreren als betaald, klik je bovenaan op Registreer betaling. De creditfactuur crediteert een onbetaalde factuur, je kunt hiermee beide facturen tegen elkaar wegstrepen. Wanneer je een deel van de factuur hebt gecrediteerd wordt dit deel weggestreept tegen de creditfactuur. De rest van de factuur kun je koppelen aan de banktransactie.

Registreer betaling bij creditfactuur

Het is ook mogelijk dat je factuur helemaal niet meer betaald gaat worden, bijvoorbeeld doordat je klant failliet is gegaan. Dan dien je deze factuur als oninbaar te markeren.

Eenvoudig je administratie op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Recensies van gebruikers

Moneybird

Na een weekend al super enthousiast

In een weekend mijn administratie vanaf begin dit jaar overgezet en helemaal tevreden met Moneybird. ben zeer benieuwd wanneer de nieuwe versie uitgerold gaat worden want daar zit ook veel moois in.

Moneybird

Goed, maar wel relatief duur.

Ik gebruik Moneybird nu een aantal jaar als facturatiesysteem en ben zeer te spreken over de intuitieve gebruiksvriendelijkheid. De kosten van 25 euro (excl. BTW) per maand vind ik wel aan de hoge kant gezien ons gebruik. Mijn inziens zou een tussenpakket moeten worden aangeboden.