Waarschijnlijk gebruik je nu als werkwijze voor de facturen die je van Bol.com ontvangt dat je een externe factuur en een inkoopfactuur toevoegt. Voor de factuur met btw die je naar je klant wilt sturen, kun je een verkoopfactuur toevoegen. Maar let op, als je in Moneybird een nieuwe factuur aanmaakt voor je klant, dan telt die factuur mee als omzet.
Omdat je de factuur van Bol.com al als omzet in je administratie opneemt, krijg je dubbele omzet als je ook nog een aparte verkoopfactuur toevoegt, terwijl je in werkelijkheid geen dubbele omzet hebt. Wat je zou kunnen doen, is per aankoop direct een gewone verkoopfactuur toevoegen op het tabblad 'Facturen' in plaats van dat je de Bol.com omzet als externe factuur toevoegt. Je verkoopfactuur kun je in eerste instantie handmatig verzenden, door te kiezen voor 'Verzenden' > 'Verzend factuur' > 'Factuur handmatig verzenden'. Daarmee wordt de factuur alleen als verzonden aangemerkt, maar wordt er geen e-mail met factuur naar je klant gestuurd. Mocht je klant dan een btw-factuur willen, dan kun je de factuur opnieuw verzenden naar je klant via 'Verzenden' > 'Verzend factuur opnieuw'
Je zou wellicht denken dat je de externe factuur kunt verwijderen op het moment dat er naar een btw-factuur wordt gevraagd. Dat is wel een mogelijkheid, echter worden alle gebeurtenissen in je administratie bijgehouden en die zijn op te vragen. Mocht je eventueel een controle krijgen en er zijn vaak facturen verwijderd, dan kan dat vragen opleveren.
Je kunt het beste een van beide werkwijzen aanhouden, of alleen externe facturen of alleen verkoopfacturen. Mocht je voor kiezen om verkoopfacturen toe te voegen, dan kun je de inkoopfactuur met de kosten niet gemakkelijk tegen de verkoopfactuur wegstrepen. Je kunt in dat geval beter beide facturen, de verkoopfactuur en de inkoopfactuur, koppelen aan de banktransactie met de uitbetaling van Bol.com. Zie het kennisbankartikel Eén betaling voor meerdere facturen voor meer informatie.