Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze privacy statement.

Aanbetalen van facturen

Voordat of nadat je diensten of producten aan een klant levert, stuur je een factuur zodat er betaald kan worden. Het komt voor dat deze factuur in delen betaald wordt. De afspraken hierover maak je zelf met je klant. Waarom een factuur in delen betaald wordt, kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je wilt een aanbetaling van klanten voordat je je diensten gaat uitvoeren of producten gaat leveren.
  • Je werkt aan een langlopend project waarvoor je klant elke maand een deelbetaling doet.

Ook de aanbetaling dien je op een factuur te zetten om de inkomsten mee te nemen in je btw aangifte.

Hoe werkt het aanbetalen van facturen in Moneybird?

Binnen Moneybird zijn er twee manieren om aanbetalingen te realiseren op een factuur. Je maakt hiervoor meerdere facturen, of je maakt één factuur waar je meerdere betalingen op registreert.

1) Je maakt meerdere facturen

Het is mogelijk om meerdere deelfacturen te versturen, hierbij bevat de eerste factuur de aanbetaling en de volgende facturen het resterende bedrag. Het voordeel van meerdere facturen is dat je de btw over het resterende bedrag pas hoeft te betalen als je deze deelfacturen verzendt. Zeker als het project meerdere maanden loopt hoef je hierdoor de btw niet heel ver voor te financieren.

2) Je maakt één factuur, waar je meerdere betalingen op registreert

Het is ook mogelijk om het volledige bedrag op één factuur te zetten. Je klant zal eerst een deel van het volledige bedrag overboeken, dit kun je registreren als deelbetaling bij de factuur, door de betreffende banktransactie aan de factuur te koppelen. Na het registreren van deze betaling zal de factuur op Openstaand blijven staan, maar zal wel duidelijk te zien zijn dat een deel van de factuur al voldaan is.

Aanbetalingen vanuit offertes

Vanuit een offerte is het mogelijk om een factuur te maken. Het is mogelijk om meerdere facturen te maken op basis van één offerte. Na het klikken op Factureer offerte kun je de factuur naar wens aanpassen, bijvoorbeeld door het bedrag te verlagen naar een bedrag van de aanbetaling. Zodra je de laatste factuur voor de offerte gemaakt hebt kun je de offerte handmatig als gefactureerd markeren.

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 93 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.5 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Goed boekhoudprogramma.

fijn om mee te werken en gebruiksvriendelijk.

Overzichtelijk, compleet en het maakt het doen van je administratie 'bijna' leuk!

Al ruim 6 jaar gebruik ik Moneybird. In het 'oude' Moneybird was het voornamelijk versturen en inboeken van facturen maar de laatste 2 jaar is het een complete boekhouding geworden. Moneybird zorgt ervoor dat ik overal mijn administratie kan doen. De software werkt prettig en is erg overzichtelijk. Mijn accountant doet aan het eind jaar het jaar een controle en zorgt dat de laatste zaken recht getrokken worden maar voor de rest kan je alles zelf. Dankzij de KNAB koppeling worden de bankmutaties ook automatisch ingelezen wat weer voor extra gemak zorgt. Daarnaast is je boekhouding ook sluitend omdat je alle mutaties moet verwerken. Inmiddels voor 2 andere bedrijven ook een account aangemaakt en zo kan ik makkelijk switchen van de ene naar de andere account. Erg tevreden!

Handig en snel

Ik heb lang met allerlei templates gewerkt, ook met een boekhoudprogramma, maar het werkte allemaal te omslachtig. Ik heb nu een overzicht van alles binnen handbereik. Aangezien ik vier huisstijlen heb, is het zeer handig dat ik gemakkelijk kan switchen. Kosten zijn ook zeker te doen! Dus aanrader!