Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Betaling registreren

Facturen versturen is een belangrijk onderdeel van je boekhouding. Vaak stuur je je facturen vanuit je boekhoudpakket, zodat je alles direct en eenvoudig kunt verwerken. De verkoopfacturen worden betaald door je klanten en deze betalingen koppel je aan je facturen.

Hoe registreer je betalingen in Moneybird?

De facturen kunnen op meerdere manieren betaald worden. Om goed overzicht te houden is het handig om de juiste betaalmethode ook op te slaan. Onderstaand vind je per betaalmethode hoe je dit in Moneybird registreert. Vanaf het tabblad Bank kun je de facturen koppelen aan de transacties. Je kunt ook vanuit de factuur de betaling registreren. Je begint dan altijd in de factuur door op Registreer betaling te klikken. Vervolgens kun je aangeven op welke manier de factuur betaald is.

Overboeking (koppel je banktransactie)

Wanneer jouw klanten de factuur hebben betaald op jouw zakelijke rekening en de transacties van deze rekening staan ook in Moneybird, dan kies je voor Overboeking. Je selecteert de juiste transactie en klikt op Opslaan.

Privé ontvangen door… (via bank of contant)

Het kan natuurlijk zijn dat je het bedrag privé hebt ontvangen van een klant, contant of op je privé bankrekening. In dit geval kies je voor de optie Privé ontvangen door… Dit vind je als privé onttrekking terug op de balans.

Zakelijke contante betaling (Via het kasboek)

Als je veel contante betalingen ontvangt, kun je in Moneybird een kasboek aanmaken via Tandwiel > Instellingen > Bank > Toevoegen. In ons kennisbankartikel over het verwerken van contante betalingen vind je hier meer informatie over.

Afrondingsverschil

Soms gebeurt het, je klant betaalt net een paar cent te veel of te weinig. Je kunt dit corrigeren met een extra factuur, maar je kunt dit verschil ook wegboeken op de categorie Afrondingsverschillen. Je kiest eerst hoe de factuur betaald is, vervolgens kies je voor het openstaande deel in de factuur voor Afrondingsverschil. Meer informatie hierover vind je in ons kennisbankartikel over afrondingsverschillen.

Verrekenen met balanscategorie

Het is ook mogelijk om een factuur te verrekenen met een bedrag op een balans. Dit kan bijvoorbeeld een tegoed van een klant zijn. Je kiest voor Verrekenen met balanscategorie. In de dropdown selecteer je de juiste balanscategorie. Staat deze er nog niet tussen? Dan kun je deze eenvoudig aanmaken door op +Categorie te klikken. Bij het aanmaken van de categorieën kun je deze direct beschikbaar maken voor betalingen.

Verrekenen met een andere factuur

Wanneer je een leverancier hebt die toevallig ook klant bij je is, komt het wel eens voor dat je samen afspreekt om facturen met elkaar te verrekenen omdat je iets bij elkaar hebt gekocht. In deze situatie kies je voor Verrekenen met een andere factuur. Je selecteert in de dropdown de gewenste factuur, het bedrag en de datum van verrekening. Een factuur verrekenen met een creditfactuur kan ook op deze manier.

Er worden betalingen geregistreerd bij beide facturen en deze verwijzen naar elkaar, zodat altijd duidelijk is dat het een verrekening betreft. De betalingen worden gekoppeld aan een nieuwe categorie Hulprekeningen > Verrekeningen. Let op: Het verrekenen van facturen kan alleen als beide facturen de Euro als valuta hebben.

Markeer als betaald zonder bewijs (Geen bewijs van betaling aanwezig in Moneybird)

Wanneer je geen transacties verwerkt in Moneybird, of je wilt de factuur alvast als betaald markeren voordat de transacties in Moneybird staan, dan kies je voor Markeer als betaald zonder bewijs. Dit wil zeggen dat de factuur wel betaald is, maar er zijn (nog) geen transacties in Moneybird bekend. Je kiest de juiste rekening en je slaat dit op. De factuur krijgt hierdoor de status Betaald. Wanneer je later alsnog de transactie aan deze factuur koppelt en deze komt qua bedrag precies overeen, dan wordt deze betaling zonder bewijs overschreven.

Bulkbetalingen verwerken

Wil je meerdere betalingen tegelijk verwerken, selecteer dan de betreffende facturen op het tabblad Facturen. In het gele blok dat bovenaan verschijnt, kies je voor Registreer betalingen. Je selecteert per factuur de juiste betaaldatum en methode en klikt op de blauwe knop Registreer betalingen.

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 562 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.4 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

supper!

Moneybird is voor mij echt een top progamma. Ik heb de app op de telefoon en die werkt ook super! Het werkt snel en je hebt zo een factuur in elkaar geflanst.

Fijn!!!

Het is alsof er een administratie- en boekhoudafdeling achter mij staat. De eenvoud, het gemak en de professionele uitstraling bij het maken van offertes, facturen en het verwerken van belastinggegevens is, voor een leek als ik, een verademing. Zo kan ik me met leukere dingen bezighouden!