Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Correcte factuurnummering

Een verzonden factuur in je administratie moet altijd een uniek factuurnummer hebben. Het nummer moet een opvolgend nummer zijn zodat je altijd kunt controleren of je geen facturen kwijt bent geraakt. Veel ondernemers zetten in hun factuurnummer ook een jaartal zodat je makkelijk kunt zien in welk jaar de factuur gemaakt is.

Een voorbeeld van een goede factuurnummering is 2022-0001, 2022-0002, 2022-0003, etc.

Alleen verzonden facturen hebben een factuurnummer nodig. Als de factuur nog niet verzonden is, is het aan te raden om nog geen nummer toe te kennen. Op deze manier voorkom je dat factuurnummers door elkaar gaan lopen. Pas bij het verzenden kijk je wat het laatste factuurnummer was en tel je hier 1 bij op voor het nieuwe nummer.

Hoe werkt de factuurnummering in Moneybird?

In Moneybird heb je geen omkijken naar de factuurnummering. Standaard zal Moneybird de eerste factuur die je verzendt nummeren met 2022-0001. Voor elke volgende factuur, tellen we netjes 1 op bij het laatst gebruikte factuurnummer.

Een onverzonden factuur met de status 'Concept', zal een conceptnummer hebben. Dit nummer zal automatisch verdwijnen zodra je de factuur verstuurt en vervangen worden door een correct factuurnummer.

Accepteer cookies om deze Youtube video te kunnen bekijken

Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring

De factuurnummering wijzigen

Het is mogelijk om een eigen factuurnummering in te stellen. Ga hiervoor naar Tandwiel > Administratie-instellingen > Nummering & kopie mail. Bij het onderdeel 'Nummering' kun je een sjabloon instellen voor het factuurnummer. Aan het sjabloon kun je de volgende elementen toevoegen:

  • {year}: het jaartal met vier cijfers
  • {year_two_digits}: het jaartal met twee cijfers
  • {quarter}: het getal van het huidige kwartaal, bijvoorbeeld 3 voor het derde kwartaal
  • {month}: het getal van de huidige maand met twee cijfers, bijvoorbeeld 04 voor april
  • {month_name}: de naam van de huidige maand, bijvoorbeeld 'april'
  • {week}: het weeknummer
  • {day}: het dagnummer met twee cijfers
  • {customer_id}: het klantnummer
  • {id}: een doorlopend getal dat per jaar opnieuw op 1 zal beginnen

Naast het sjabloon kun je ook een eerstvolgend nummer instellen. Als je bijvoorbeeld al eerder facturen verzonden hebt buiten Moneybird om, kun je op deze manier met een hoger nummer beginnen en je nummering goed laten aansluiten op je reeds verzonden facturen.

Wanneer je in het sjabloon het jaartal (met twee of vier cijfers) vermeldt, wordt het {id} met het volgnummer van de factuur ieder jaar op 1 januari automatisch gereset naar '0001', zodat de factuurnummering opnieuw begint. Gedurende het jaar moet het volgnummer van iedere factuur uniek zijn. Het is dus niet mogelijk om de telling van het {id} per maand opnieuw te laten beginnen.

Moneybird in 30 seconds: Factuurnummering aanpassen

Accepteer cookies om deze Youtube video te kunnen bekijken

Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 668 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.4 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Perfect!

Perfect, precies wat ik zocht. Heel overzichtelijk en alles goed uitgelegd.

Absolutely fantastic

I hated doing my bookkeeping, literally every time I postponed it to the very last day possible due to this. After we really needed some bookkeeping software for our company we decided to try Moneybird and I think it's truly fantastic. I've now set up automatic forwarders in my e-mail and quite a lot of the work goes automatically. I also love the invoice / quote features and the API is simple and fast. I have a few points of improvement which I've missed in setting up: - Plain text e-mail receipts render terribly, it'd be great if you rendered it somewhere and would render a screenshot of the email instead of the plain text view (I know you can click the button but it opens in a new tab and blegh...) - It'd be great if you had some official "getting started" video tutorials, the ones on YouTube didn't help me too much - Removing bank statements, I've spoken to support and understand why this feature shouldn't exist but for me it was a lot of work getting started since I didn't yet separate private and business expenses properly - Improving the "Incoming" process flow, it seems like I have to do a few unnecessary clicks going through several documents Although there are improvements; I'd still like to say that you made something which I hated into something I like keeping up to date and neat and for that I am incredibly thankful.