Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Creditfactuur maken en versturen

Wat is een creditfactuur? Een creditfactuur, ook wel een creditnota genoemd, is een factuur waarmee je een correctie maakt op een bestaande factuur. Wanneer je een factuur hebt gemaakt voor geleverde goederen, ga je er vanuit dat deze betaald wordt. Maar soms komt het voor dat je een creditfactuur moet maken. Een creditfactuur kun je versturen om een andere factuur te herstellen of wanneer iemand geld van je tegoed heeft. Door een creditnota te maken, wordt de btw in je administratie weer kloppend gemaakt. De factuur en de creditfactuur worden tegen elkaar weggestreept. De informatie die verplicht is op een creditnota is gelijk aan de oorspronkelijke factuur. Het maken van een creditfactuur komt bijvoorbeeld voor in de volgende situaties:

  • Wanneer er goederen teruggestuurd worden.
  • Wanneer er goederen niet geleverd kunnen worden.

Maak eenvoudig je creditfacturen

Probeer gratis

Een creditfactuur maken in Moneybird

Accepteer cookies om deze Youtube video te kunnen bekijken

Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring

Om een bepaalde factuur te crediteren, open je de oorspronkelijke factuur. Je kiest bovenaan de factuur voor Extra > Dupliceer naar Creditfactuur.

Dupliceer naar creditfactuur

Er wordt automatisch een nieuwe factuur aangemaakt met als basis de oorspronkelijke factuur. Er wordt een nieuw factuurnummer toegekend, de datum wordt aangepast en de bedragen zijn negatief. Aan de rechterkant van de creditfactuur, kun je altijd zien op basis van welke factuur deze credit gemaakt is. Deze factuur kun je op dezelfde manier naar je klant versturen als een normale factuur.

Wanneer je een deel van de factuur wilt crediteren, dan kun je de aangemaakte creditfactuur naar wens aanpassen. Wanneer je deze creditfactuur daarna wilt registreren als betaald, klik je bovenaan op Registreer betaling. De creditfactuur crediteert een onbetaalde factuur, je kunt hiermee beide facturen tegen elkaar wegstrepen. Wanneer je een deel van de factuur hebt gecrediteerd wordt dit deel weggestreept tegen de creditfactuur. De rest van de factuur kun je koppelen aan de banktransactie.

Registreer betaling bij creditfactuur

Je kunt ook een creditfactuur maken zonder een bestaande factuur te dupliceren. Maak daarvoor een nieuwe factuur aan en maak het aantal of het bedrag negatief door er een min-teken voor te zetten. Als het totaalbedrag van de factuur negatief is, wordt het automatisch een creditfactuur.

Wanneer een factuur helemaal niet meer betaald gaat worden, bijvoorbeeld doordat je klant failliet is gegaan, dan dien je deze factuur als oninbaar te markeren.

Moneybird in 30 seconds: Creditfactuur maken

Accepteer cookies om deze Youtube video te kunnen bekijken

Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 668 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.4 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Absolutely fantastic

I hated doing my bookkeeping, literally every time I postponed it to the very last day possible due to this. After we really needed some bookkeeping software for our company we decided to try Moneybird and I think it's truly fantastic. I've now set up automatic forwarders in my e-mail and quite a lot of the work goes automatically. I also love the invoice / quote features and the API is simple and fast. I have a few points of improvement which I've missed in setting up: - Plain text e-mail receipts render terribly, it'd be great if you rendered it somewhere and would render a screenshot of the email instead of the plain text view (I know you can click the button but it opens in a new tab and blegh...) - It'd be great if you had some official "getting started" video tutorials, the ones on YouTube didn't help me too much - Removing bank statements, I've spoken to support and understand why this feature shouldn't exist but for me it was a lot of work getting started since I didn't yet separate private and business expenses properly - Improving the "Incoming" process flow, it seems like I have to do a few unnecessary clicks going through several documents Although there are improvements; I'd still like to say that you made something which I hated into something I like keeping up to date and neat and for that I am incredibly thankful.

Top!

Mooie ontwikkeling deze nieuwe vernieuwde huisstijl en e-mail feature, blij mee!