QR-code op je facturen
Met de QR-code kan je klant een normale overboeking bij zijn bank starten. Hierbij zijn jouw rekeningnummer, het bedrag en de omschrijving al ingevuld. Je klant hoeft zelf geen gegevens meer over te nemen, waardoor het sneller en minder foutgevoelig is. Zodra je een factuur hebt verstuurd is het wachten op de betaling. Je kan het betalen voor je klant vergemakkelijken door gebruik te maken van online betaalmethoden. Naast deze online betaalmethoden is het ook mogelijk om een QR-code op je facturen te plaatsen. Deze QR-code is een Europese standaard, die door een groot deel van de Nederlandse banken gescand kan worden.
Hoe kan ik een QR-code toevoegen aan mijn facturen in Moneybird?
Om een QR-code toe te voegen aan je facturen, moet je eerst zorgen voor een geldig bankrekeningnummer (IBAN) in je afzenderadres. Ga hiervoor naar Tandwiel > Administratie-instellingen > Bedrijfsgegevens
. Klik op Bewerken en controleer of je een bankrekeningnummer hebt ingesteld.
Bij je huisstijl kan je vervolgens aangeven of je een QR-code op je factuur wil plaatsen. Ga hiervoor naar Tandwiel > Administratie-instellingen > Huisstijlen
. Vervolgens klik je bij de huisstijl waar je de QR-code wilt plaatsen op ‘Bewerken’. Vink onder 'Geavanceerd' aan dat je gebruik wilt maken van de betaal QR-code.
Zodra je een factuur aanmaakt, maakt Moneybird real-time een betaal QR-code voor je.
Met welke banken kan je de QR-code scannen?
Een groot deel van de Nederlandse banken ondersteunen de Europese standaard. Hieronder een overzicht met welke banken de QR-code gescand kan worden.
- ING
- ASN
- Bunq
- Knab
- SNS
Banken waarmee de code niet gescand kan worden:
- Rabobank
- ABN AMRO
- Triodos