Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

De btw-aangifte elektronisch indienen

Het is mogelijk om direct vanuit Moneybird de btw-aangifte bij de Belastingdienst in te dienen. Dit noemen wij de elektronische btw-aangifte. Met één druk op de knop geven wij al je gegevens door aan de Belastingdienst. Dat voorkomt fouten bij het overtypen en het bespaart tijd.

Hoe werkt de elektronische btw-aangifte in Moneybird?

We berekenen de btw aan de hand van de inkoop- en verkoopfacturen die je invoert in je administratie. Het is dus belangrijk dat je al je documenten correct in Moneybird hebt staan. Zodra je dit gedaan hebt kun je de elektronische btw-aangifte starten vanuit Rapporten > Elektronische btw-aangiftes > Nieuwe elektronische btw-aangifte. Na het selecteren van de juiste periode, een controle-stap en het ondertekenen, verstuur je je btw-aangifte met één klik. Vergeet niet de btw-aangifte te betalen! Hier word je namelijk niet meer aan herinnerd door ons of de Belastingdienst.

De elektronische btw-aangifte in Moneybird

De Belastingdienst verstuurt na het doen van de aangifte een bevestiging via e-mail en je kan in hun online omgeving nakijken of de aangifte is overgekomen. De status is in dat geval 'Ingestuurd via software'. Wil je de gegevens inzien die je hebt doorgestuurd, dan kun je deze in Moneybird vinden door te klikken Rapporten > Elektronische btw-aangifte.

Welk btw-nummer gebruik je bij de aangifte als je een eenmanszaak hebt?

Als je een eenmanszaak hebt, heb je met ingang van 2020 een nieuw btw-identificatienummer ontvangen dat je op je facturen kunt vermelden. Bij contact met de Belastingdienst moet je nog je oude omzetbelastingnummer (met je BSN) gebruiken. Dit geldt ook bij het indienen van je btw-aangifte vanuit Moneybird.

Bij de stappen van de elektronische btw-aangifte vraagt Moneybird je automatisch om het oude omzetbelastingnummer in te vullen, je kunt dit invullen met de vorm '123456789B01'. Als je oude omzetbelastingnummer al in Moneybird bekend is, bijvoorbeeld doordat je al eerder aangifte vanuit Moneybird hebt gedaan, wordt het nummer automatisch voor je ingevuld. Je kunt het nummer dan nog wel controleren.

Wanneer kan ik gebruik maken van de elektronische btw-aangifte?

Je gegevens moeten geverifieerd zijn

Moneybird dient de btw-aangifte in naar aanleiding van de gegevens in je administratie. Om er zeker van te zijn dat jij gemachtigd bent de aangifte te doen, moeten je kvk-nummer, btw-nummer, e-mailadres en bankrekening geverifieerd zijn. Alleen dan kun je gebruik maken van de elektronische btw-aangifte.

Waarom Moneybird wil dat je je gegevens verifieert

Je doet per kwartaal of per jaar aangifte

Momenteel zijn we de elektronische btw-aangifte functionaliteit aan het testen. Deze functie zit nu in de testfase daardoor is het (nog) niet mogelijk is om de aangifte per maand te doen.

Je zit in een betaald pakket

Wanneer je je complete boekhouding in Moneybird bijhoudt, zit je doorgaans in een betaald pakket. Wil je je btw-aangifte doen, dan heeft Moneybird alle informatie van de afgelopen periode nodig. Daarom is het alleen mogelijk om vanuit een betaald pakket je btw-aangifte te sturen naar de Belastingdienst.

De elektronische btw-aangifte voor adviseurs

Adviseurs kunnen namens hun klanten de elektronische btw-aangifte starten. Bovenstaande eisen blijven wel van toepassing. De desbetreffende administratie dient in een betaald pakket te zitten, alle gegevens dienen geverifieerd te zijn en het desbetreffende bedrijf moet per kwartaal of per jaar aangifte doen. Voor de adviseur komt hier nog een voorwaarde bij. De Belastingdienst vraagt ons namelijk een BECON-nummer mee te sturen zodra een adviseur namens een bedrijf aangifte doet. Daarom dien je je BECON-nummer in te vullen alvorens je iemands elektronische btw-aangifte in kan dienen.

Een BECON-nummer is verplicht als je als adviseur de btw-aangifte indient

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 516 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.4 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Fijn

werkt naar behoren, overzichtelijk en gebruiksvriendelijke

Top

Top