Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Hoe verstuur ik een e-Factuur aan de Rijksoverheid?

Let op: Simplerinvoicing heet voortaan Peppol!

Sinds 18 april 2019 is het verplicht voor de Rijksoverheid, de decentrale overheden en alle andere aanbestedingsplichtige organisaties om e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken. In veel contracten waar de Rijksoverheid opdrachtgever is staat daarom de verplichting om als ondernemer een e-factuur te versturen.

Moneybird biedt met de aansluiting op Peppol de mogelijkheid om een e-factuur rechtstreeks bij Rijksoverheid af te leveren. Peppol is een standaard voor het uitwisselen van e-facturen tussen boekhoudpakketten via een beveiligd netwerk. e-Facturen worden rechtstreeks uitgewisseld tussen het boekhoudpakket van de verzender en ontvanger en worden dus niet meer per post of e-mail verzonden.

Aanmelden voor Peppol

Wanneer je een e-factuur verstuurt aan de Rijksoverheid wil men zeker weten wie je bent. Daarom dienen er enkele gegevens uit jouw administratie geverifieerd te worden. In het kennisbankartikel Aanmelden voor Peppol staat uitgebreide uitleg over het aanmeldingsproces.

Je eerste factuur aan de Rijksoverheid

Nadat je de aanmelding voor Peppol hebt doorlopen kun je direct een e-Factuur versturen aan de Rijksoverheid. Wanneer je een factuur stuurt via Peppol aan de Rijksoverheid heb je het OIN(Organisatie-identificatienummer) nodig. In de meeste gevallen zal de betreffende instantie dit nummer aan je hebben verstrekt. Je kunt de lijst van alle OIN's die via Peppol bereikbaar zijn vinden in deze lijst met OIN of door een organisatie op te zoeken in de Peppol Directory.

Wanneer je het juiste OIN weet van je klant, kun je de verzendmethode "Peppol" in gaan stellen.

  1. Bewerk het contact (of maak een nieuw contact aan) en kies als verzendmethode 'Peppol'.
  2. Bij 'Peppol adres' kies je voor 'NL:OIN' en vul je het OIN in.
  3. Sla de wijzigingen op.

In dit voorbeeld hebben een contact ingesteld voor 'Het ministerie van Financiën' met OIN '00000001003214394000'.

OIN instellen bij een contact

Het kenmerk op de factuur

Wanneer je een factuur stuurt naar de Rijksoverheid word je vaak verplicht daar een 'Kenmerk' in te vullen. Een ander woord dat daar regelmatig gebruikt wordt is een 'PO-nummer', 'Opdrachtnummer' of 'Referentienummer'. Dit nummer krijg je toegewezen zodat de ontvanger van de factuur de gegevens eenvoudig kan matchen en je factuur rechtstreeks verwerkt kan worden.

Moneybird heeft voor dit nummer het 'Kenmerk' veld onder de contactselectie. Het is belangrijk dat je hier alleen het kenmerk invult. In ons voor beeld is dat '012345678'. Vul dus niet 'Het kenmerknummer is 12345678' in maar alleen het daadwerkelijke nummer.

OIN instellen bij een contact

De factuur verzenden

Wanneer je de juiste gegevens op de factuur hebt gezet ben je klaar om de factuur te versturen zoals je gewend bent. De verzendmethode ‘Factuur verzenden via Peppol’ is automatisch voor je geselecteerd.

Verstuur je factuur via Peppol

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 616 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.4 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

top

goed om aante raden

moneybird

Net mijn btw aangifte gedaan, wat is dat toch lekker makkelijk met moneybird. Online bestelbevestigingen doorgestuurd naar moneybird, snel ingeboekt en klaar is kees. Ideaal