Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Koersverschil bij facturen met een vreemde valuta

Als je een Nederlands bedrijf hebt, houd je je boekhouding over het algemeen bij in euro’s. Doe je zaken met het buitenland, dan kun je te maken krijgen met facturen met een andere valuta dan euro’s. Lever je bijvoorbeeld iets aan een bedrijf in de Verenigde Staten, kan je klant vragen om een factuur in Amerikaanse dollars. Of als je een dienst afneemt uit Engeland, kun je een inkoopfactuur met Britse ponden ontvangen.

Om een factuur met een vreemde valuta goed in je boekhouding te verwerken, heb je de bedragen omgerekend naar euro’s nodig.

Bij de betaling wordt er een bedrag in euro’s op je bankrekening bij- of afgeschreven. Dit bedrag kan afwijken van het omgerekende bedrag in euro’s van de factuur. Dat komt doordat de valutakoersen telkens wisselen. Een verschil tussen het bedrag van de factuur en het bedrag van de betaling is een koersverschil. Door koersverschillen kan het resultaat van je bedrijf hoger of lager worden.

Hoe verwerk je facturen met een andere valuta in Moneybird?

Bij het aanmaken van een verkoopfactuur of het invoeren van een inkoopfactuur, kun je bij de factuurregels aangeven in welke valuta de bedragen zijn. Hierbij zijn alle valuta beschikbaar.

Selecteer valuta bij de factuur

Maak je vaak verkoopfacturen met een bepaalde valuta? Dan kun je via Tandwiel > Instellingen > Profielen de gewenste valuta in de factuurworkflow opslaan. Bij het maken van een nieuwe factuur wordt automatisch de opgeslagen valuta geselecteerd.

Hoe registreer je de betaling bij een factuur met een vreemde valuta?

Wanneer je bij het verwerken van je banktransacties een factuur met een vreemde valuta selecteert, krijg je aan de rechterkant twee velden voor het bedrag te zien. Je kunt het bedrag dat je hebt betaald in euro’s en het bedrag in de valuta van de factuur invullen.

Factuur koppelen aan banktransactie

Moneybird vergelijkt het bedrag met de vreemde valuta met het totaalbedrag van de factuur. Komen de bedragen overeen, dan krijgt de factuur de status ‘betaald’.

Met het bedrag in euro’s berekent Moneybird of er een koersverschil is.

Hoe berekent Moneybird het koersverschil?

Het bedrag in vreemde valuta dat je op de factuur invoert wordt met behulp van de dagkoers van de factuurdatum omgerekend naar euro’s. Hiervoor wordt de koers van Open Exchange Rates gebruikt. Bij het registreren van de betaling geef je zelf het bedrag in euro’s aan.

Als er een verschil is tussen de twee bedragen in euro’s, dan is er een koersverschil bij de factuur. Je ziet het koersverschil terug in de factuurhistorie rechts van de factuur.

Koersverschil bij inkoopfactuur

Hoe wordt het koersverschil in je boekhouding verwerkt?

Het koersverschil wordt automatisch in de resultatenrekening geboekt op de categorie ‘Koersverschillen’. Je kunt in de resultatenrekeningen op de categorie klikken, je krijgt dan een specificatie van het bedrag. In de specificatie zie je bij welke facturen een koersverschil is geboekt. Je kunt vanuit de specificatie doorklikken naar de facturen om de precieze details te zien.

Het koersverschil wordt meegenomen in de berekening van het nettoresultaat van je bedrijf.

Kan ik ook een bankrekening met een andere valuta in Moneybird toevoegen?

Heb je een bankrekening met een andere valuta, dan hoort deze ook bij je boekhouding. Het is belangrijk om te weten dat je in Moneybird alleen banktransacties kunt toevoegen met de basisvaluta van je boekhouding. De basisvaluta is de valuta van de bedragen in de rapporten. Moneybird is helaas niet geschikt voor je boekhouding als je een bankrekening in een andere valuta hebt.

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 550 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.4 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Vriendelijk en makkelijk in het gebruik.

Alles wat je nodig hebt in een simpele interface. De Simplerinvoicing (e-facturatie) koppeling is goed geïntegreerd in Moneybird. Ga zo door!

Top pakket

Super praktisch boekhoudpakket met de juiste looks voor moderne ondernemers.