Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Niet-betalende klanten

Nadat je je diensten of producten hebt geleverd aan je klant, stuur je je klant een factuur. Het is natuurlijk de bedoeling dat je klant de factuur gaat betalen. Het komt helaas voor dat je klant niet meteen betaalt.

In je boekhouding wordt de omzet geboekt op het moment dat je de factuur naar de klant verzendt. De btw van de factuur wordt meegenomen in je btw-aangifte van de periode waarin je de factuur hebt verzonden. Als je het bedrag niet ontvangt van de klant heb je de omzet uiteindelijk niet behaald en kun je de btw die je hebt afgedragen weer terugkrijgen van de Belastingdienst. Dit kun je in je boekhouding regelen.

Wat kun je met (nog) niet betaalde facturen doen in Moneybird?

In deze stappen gaan we uit van dat de klant de factuur wel moet betalen. Als de klant niet meer hoeft te betalen, bijvoorbeeld omdat hij het gekochte product heeft geretourneerd of een dienst heeft geannuleerd, dan kun je de factuur crediteren.

Als je klant een factuur moet betalen, maar dat niet op tijd doet, kun je de volgende stappen volgen:

Stap 1: Herinneringen sturen

Als je klant niet op tijd betaalt, kun je de klant herinneringen sturen vanuit Moneybird. Bovenaan de factuur kun je kiezen voor Verzenden > Verzend herinnering. Je kunt de herinneringen ook automatisch laten verzenden door Moneybird

Stap 2: Een incassotraject starten

Heeft je klant na een aantal herinneringen nog steeds niet betaald? Dan kun je een incassotraject starten. In Moneybird is hiervoor een koppeling beschikbaar met OnlineIncasso powered by Payt, maar je kunt uiteraard ook een ander incassobureau inschakelen. Met een incassotraject kun je incassokosten en wettelijke rente bij je klant in rekening brengen, zodat je meer druk kunt zetten op de klant om wel te betalen. Hopelijk helpt dit en gaat de klant betalen.

Wil je een traject starten bij OnlineIncasso dan kan dit via Extra > Start incassozaak via OnlineIncasso bovenaan de factuur.

Stap 3: De factuur als dubieus markeren

Als je twijfelt of je het bedrag nog wel gaat ontvangen van je klant, kun je de factuur als dubieus markeren. Met het markeren als dubieus, geef je in je boekhouding aan, dat de omzet die is geboekt toen je de factuur verzond, mogelijk toch niet wordt behaald. Het resultaat van je bedrijf wordt hiermee lager, zodat je een beter beeld hebt van je daadwerkelijke winst of verlies.

Je kunt een factuur als dubieus markeren via Extra > Markeer als dubieus bovenaan de factuur. Lees meer over dubieuze facturen.

Stap 4: De factuur als oninbaar markeren

Als je zeker weet dat je het bedrag niet meer gaat ontvangen van de klant, bijvoorbeeld in het geval van een faillissement, kun je de factuur als oninbaar markeren. Dit kun je ook doen als de uiterste betaaldatum een jaar geleden was. Met het markeren als oninbaar, geef je in je boekhouding aan dat je het bedrag van de factuur niet meer gaat ontvangen. Het resultaat van je bedrijf wordt hiermee definitief verlaagd. Daarnaast kun je de btw die je had afgedragen voor de factuur, weer terugvragen bij de Belastingdienst.

Je kunt een factuur als oninbaar markeren via Extra > Markeer als oninbaar bovenaan de factuur. Lees meer over oninbare facturen.

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 617 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.4 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Moneybird maakt administratie leuk!

Ik gebruik Moneybird nu een aantal maanden voor het bijhouden van de administratie van mijn persoonlijke BV. Het is écht een genot om te gebruiken en maakt het leuk om je administratie te doen! Telkens als ik weer een nieuw document moet koppelen aan een banktransactie en zie hoe vloeiend en intuïtief dit werkt heb ik een glimlach op m'n gezicht! @Team Moneybird: ga zo door!

Langzame start, stiekem dan heel fijn!

Na uitproberen van diverse schoenendoos apps adviseerde mijn verse boekhouder MB. Voor mijn werk als zelfstandig geregistreerd-mondhygiënist bij mensen thuis is het, na even wennen, per-fect. Zelfs mijn patiëntenbestand kan ik zelf personaliseren in de contacten door bijv geboortedatum of metingen toe te voegen. Het is tenslotte al een AVG privacy proof programma! Er zijn enkele beperkingen (bijv je kan niet een maand eerder of verder klikken bij de urenstaat maar alleen per week, en er is (nog) geen kilometer registratie mogelijk) maar die zijn verwaarloosbaar bij de pluspunten van MB. De android app werkt meestal wel, sommige bestanden kan ik niet uploaden maar misschien ligt dát aan mijn telefoon. Tip: leuke webinars van MB volgen, word je wijzer van. Al met al na 1,5 maand erg tevreden en fijn dat ik er samen met mijn boekhouder in kan.