Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Oninbare facturen

Wanneer je een factuur verstuurt naar je klant, verwacht je dat je klant de factuur binnen de vervaltermijn betaalt. Wanneer je klant niet betaalt, kun je een aantal stappen volgen om de klant toch zo ver te krijgen dat hij gaat betalen. Op een gegeven moment blijkt dat deze klant de factuur helemaal niet meer gaat betalen, bijvoorbeeld bij een faillissement. Wat doe je dan met je openstaande factuur? En wat gebeurt er met de btw die je al wel afgedragen hebt aan de Belastingdienst?

Als een factuur niet betaald wordt door je klant, kun je de factuur als oninbaar markeren. Daarmee neem je als het ware je verlies: je geeft aan dat je de betaling niet verwacht te ontvangen. De omzet die was geboekt vanuit de factuur wordt dan als ‘oninbare omzet’ geboekt, hiermee wordt je winst verlaagd. Daarnaast kun je de btw terugvragen bij de Belastingdienst.

Wanneer kan ik een factuur oninbaar markeren?

Je kunt een factuur oninbaar markeren op het moment dat je zeker weet dat je het bedrag niet meer gaat krijgen van de klant. Dit is bijvoorbeeld het geval als je klant failliet is gegaan en je bericht hebt ontvangen van de curator dat er geen bedrag wordt uitgekeerd.

Als de uiterste betaaldatum die je met de klant overeen was gekomen een jaar geleden is, kun je de factuur ook oninbaar markeren.

Hoe kan ik een factuur oninbaar markeren in Moneybird?

Je kunt de factuur openen en bovenaan kiezen voor Extra > Markeer als oninbaar. Je krijgt vervolgens een samenvatting te zien van de acties die worden uitgevoerd voor de factuur.

Hier kun je de datum kiezen per wanneer je de factuur als oninbaar wilt markeren. Deze datum moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • De datum moet recenter zijn dan de factuurdatum;
  • de datum moet recenter zijn dan de eventuele datum van markeren als dubieus;
  • de datum mag niet in een vergrendelde periode liggen;
  • de datum moet uiterlijk ‘vandaag’ zijn.

Moneybird houdt deze voorwaarden automatisch in de gaten, je kunt alleen datums selecteren die aan deze voorwaarden voldoen.

Factuur markeren als oninbaar

Wat gebeurt er als ik een factuur oninbaar markeer?

Als je een factuur oninbaar markeert, gebeuren er een aantal dingen in je administratie:

  • De factuur krijgt de status ‘oninbaar’. Deze status is alleen voor jou zichtbaar. Als je klant de factuur online bekijkt, ziet hij deze status niet. Voor de klant blijft de status ‘verlopen’.
  • De factuur wordt niet meer meegenomen als je een herinnering naar de klant stuurt.
  • Het oninbare bedrag zonder de btw wordt als kosten geboekt in je resultatenrekening, hierdoor wordt je winst lager.
  • De btw over het oninbare bedrag wordt negatief geboekt op de datum die je hebt gekozen. De negatieve btw wordt op dezelfde btw-rubriek geboekt die bij het verzenden van de factuur ook was gebruikt. Gaat het bijvoorbeeld om de normale 21% Nederlandse btw, dan wordt rubriek 1a gebruikt. Hierdoor wordt de btw die je over de periode waarin de datum van het oninbaar markeren ligt, lager en hoef je in de nieuwe periode minder btw af te dragen.

Wat kan ik doen als ik toch nog wel een betaling ontvang?

Het kan voorkomen dat je toch nog wel een betaling van de klant ontvangt, nadat je de factuur als oninbaar hebt gemarkeerd. Je kunt de betaling dan op de normale manier bij de factuur registreren.

Als je een betaling bij de factuur registreert, is de factuur niet meer (volledig) oninbaar. Om dit goed in je boekhouding te verwerken, maakt Moneybird automatisch een aantal extra boekingen voor je. Deze boekingen worden gemaakt op de datum van de betaling. Het bedrag van de betaling wordt gesplitst in een deel negatieve ‘oninbare omzet’ en een deel te betalen btw. De btw wordt berekend naar verhouding van de gebruikte btw tarieven op de factuur.

De negatieve ‘oninbare omzet’ vind je terug in je resultatenrekening, het bedrag bij de kostencategorie ‘oninbare omzet’ is lager geworden. De btw vind je terug op je balans bij ‘te betalen btw’ en in het rapport voor de btw-aangifte. In het rapport voor de btw aangifte vind je het bedrag terug bij de rubrieken van de btw-tarieven die op de factuur zijn gebruikt. Het te betalen btw bedrag is hoger geworden.

Welke boekingen worden er precies gemaakt?

Als je meer wilt lezen over de boekingen die worden gemaakt bij het oninbaar markeren van een factuur, dan kan dat in het artikel boekingen voor oninbare facturen.

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 657 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.4 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Absolutely fantastic

I hated doing my bookkeeping, literally every time I postponed it to the very last day possible due to this. After we really needed some bookkeeping software for our company we decided to try Moneybird and I think it's truly fantastic. I've now set up automatic forwarders in my e-mail and quite a lot of the work goes automatically. I also love the invoice / quote features and the API is simple and fast. I have a few points of improvement which I've missed in setting up: - Plain text e-mail receipts render terribly, it'd be great if you rendered it somewhere and would render a screenshot of the email instead of the plain text view (I know you can click the button but it opens in a new tab and blegh...) - It'd be great if you had some official "getting started" video tutorials, the ones on YouTube didn't help me too much - Removing bank statements, I've spoken to support and understand why this feature shouldn't exist but for me it was a lot of work getting started since I didn't yet separate private and business expenses properly - Improving the "Incoming" process flow, it seems like I have to do a few unnecessary clicks going through several documents Although there are improvements; I'd still like to say that you made something which I hated into something I like keeping up to date and neat and for that I am incredibly thankful.

Super top

super top allemaal