Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Transacties zonder bon of factuur verwerken

Sommige bij- en afschriften kun je niet aan een bon of factuur koppelen, omdat er simpelweg geen bon of factuur is. Denk aan bankkosten, betalingsverschillen en fooi.

Hoe verwerk je transacties zonder bon of factuur in Moneybird?

Wanneer je transacties hebt die niet bij een bon of factuur horen, kun je de transactie in Moneybird rechtstreeks op een categorie boeken. Let er wel op dat er op deze manier geen btw verwerkt wordt. Kosten waarover wel btw is berekend die je kunt terugvragen, kun je niet op deze manier verwerken, daar moet een factuur voor aangemaakt worden. Als je nog geen geschikte categorie hebt, kun je deze toevoegen via `Tandwiel > Instellingen > Categorieën’.

Op het tabblad 'Bank' kun je bij de transactie klikken op 'Koppel openstaand bedrag'. Je kunt dan een (eventuele) suggestie selecteren of de zoekbalk gebruiken om een categorie op te zoeken. Klik vervolgens op 'Ok' om de transactie te koppelen.

Hoe verwerk je transacties onder bon of factuur?

Verschillende soorten transacties

Over bepaalde soorten transacties krijgen we bij onze supportafdeling meer vragen binnen dan anderen. Daarom hebben we van deze veelgevraagde kosten een kleine opsomming gemaakt.

  • Bankkosten - categorie ‘Bankkosten’
  • Kleine betalingsverschillen - categorie ‘Afrondingsverschillen
  • Gift bank bij overstappen - categorie ‘Overige baten en lasten’
  • Betaling of teruggave van de btw - categorie ‘Betaalde en/of ontvangen btw’
  • Privéstortingen en onttrekkingen - als privé verwerken

Hoe verwerk je transacties in Moneybird waarvan je de bon of factuur niet meer hebt?

Als je een bon of factuur kwijt bent geraakt, is het de vraag of je de kosten en de btw nog wel zakelijk mag opvoeren. De factuur of bon wordt namelijk over het algemeen beschouwd als "bewijs" voor de kosten die je hebt gemaakt. Als je er over twijfelt of je de kosten en/of btw zakelijk mag opvoeren, kun je dit het beste met je boekhouder overleggen. De volgende situaties kunnen zich voordoen:

  • Je mag de kosten wel opvoeren en de btw terugvragen bij je btw-aangifte: Je kunt dan via het tabblad Inkomend wel een inkoopfactuur of bon toevoegen met het bedrag. Daar kun je dan alleen geen bijlage bij opslaan, aangezien je die niet hebt. De transactie op het tabblad Bank kun je dan aan de inkoopfactuur/bon koppelen, op dezelfde manier als wanneer je het bonnetje wel nog zou hebben.
  • Je mag de kosten wel opvoeren, maar de btw niet terugvragen: Je kunt dan de transactie rechtstreeks op een kosten-categorie boeken. Als Moneybird nog geen suggestie geeft voor de categorie bij het verwerken van de transactie, kun je hem zelf opzoeken door (een deel van) de naam van de categorie in te typen in de zoekbalk in het schermpje met de suggesties.
  • Je mag de kosten en de btw niet zakelijk opvoeren: Je kunt de betaling die je hebt gedaan dan als privé-opname beschouwen.

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 474 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.5 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Absolute aanrader!

Moneybird is wat mij betreft een absolute aanrader! Het is een transparant systeem wat makkelijk werkt en goed "samenwerkt" met andere pakketten. Dit hadden wij veel eerder moeten doen. Ik heb nu altijd een goed inzicht in de administratie én in de achterliggende cijfers.

Top

Top