Oninbare facturen

Wanneer je een factuur verstuurt naar je klant, verwacht je dat je klant de factuur binnen de vervaltermijn betaalt. Wanneer dat niet gebeurt, stuur je een herinnering en misschien later zelfs nog één. Op een gegeven moment blijkt dat deze klant de factuur helemaal niet meer gaat betalen, bijvoorbeeld bij een faillissement. Wat doe je dan met je openstaande factuur? En wat gebeurt er met de btw die je al wel afgedragen hebt aan de Belastingdienst?

Wanneer je btw betaald hebt, welke je niet meer ontvangt van je klant, dan kun je deze btw terugvragen bij de Belastingdienst. Je stuurt hiervoor een brief naar het belastingkantoor. Hierbij stuur je gegevens waaruit blijkt dat de ondernemer niet betaald heeft en ook niet zal betalen. Deze procedure kost echter veel tijd en veel ondernemers zitten niet op dit werk te wachten, vooral niet als het maar om een klein bedrag gaat.

Hoe verwerk ik oninbare facturen in Moneybird?

Wanneer een factuur niet betaald gaat worden door je klant, kun je deze als oninbaar markeren. De factuur zal dan verdwijnen uit de lijst van openstaande facturen en Moneybird verstuurt geen herinneringen meer. Er zijn twee mogelijkheden om deze factuur als oninbaar te markeren. Kies bij een factuur voor Extra opties > Markeer als oninbaar.

Inboeken als kosten

Moneybird zal het bedrag exclusief btw boeken op "Oninbare omzet" onder kosten. Het btw bedrag wordt geboekt onder "Te verrekenen btw", dit bedrag kun je terug vragen bij de Belastingdienst.

Factuur crediteren

Moneybird zal een creditfactuur aanmaken, deze kun je zelf versturen. Na het versturen kun je betalingen registreren voor beide facturen zodat beide facturen niet meer openstaand zijn.

Eenvoudig je administratie op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Recensies van gebruikers

Moneybird

Eigenaar

Voor een startende ondernemer is moneybird Onmisbaar om je bedrijf goed en geordend te starten Ik heb moneybird vanaf de oprichting van mijn bedrijf Het is gebruiksvriendelijk en komt zeer professioneel over naar de klant

Moneybird

Goed, maar wel relatief duur.

Ik gebruik Moneybird nu een aantal jaar als facturatiesysteem en ben zeer te spreken over de intuitieve gebruiksvriendelijkheid. De kosten van 25 euro (excl. BTW) per maand vind ik wel aan de hoge kant gezien ons gebruik. Mijn inziens zou een tussenpakket moeten worden aangeboden.