Periodeselectie op je facturen

Je ontvangt of verzendt waarschijnlijk wel eens facturen die betrekking hebben op een bepaalde periode, zoals bijvoorbeeld de hosting van je website. Je ontvangt eenmalig een factuur voor de hosting van een jaar. Hoe boek je deze facturen nou boekhoudkundig goed weg, zodat de kosten of omzet verdeeld worden over de gehele periode en niet alleen in de maand van de factuur terecht komen? Dit doe je door de juiste periode te selecteren op deze facturen in je boekhoudpakket.

Periodeselector gebruiken in Moneybird

Er kan boekhoudkundig gezien een verschil zitten in de periode waarin de omzet of de kosten vallen en de periode wanneer de btw aangegeven moet worden. De omzet en kosten moeten officieel gezien, geboekt worden in de periode waarin de levering daadwerkelijk plaats heeft gevonden, dit wordt het "toerekeningsbeginsel" genoemd. Met de periodeselectie op de factuurregels kun je aangeven in welke periode de levering heeft plaatsgevonden. Moneybird boekt de omzet of kosten dan in de resultatenrekening in die periode. Als de periode in twee of meer maanden valt, wordt het bedrag evenredig verdeeld over deze maanden.

Als je geen periode selecteert op de factuurregels, worden de omzet of kosten geboekt in de maand waarin de factuurdatum valt.

Moneybird verwerkt de btw in het rapport voor de btw-aangifte in de periode waar de factuurdatum in valt, ongeacht of er wel of geen periode geselecteerd is.

Als de omzet in een andere periode wordt geboekt dan de periode waarin de factuurdatum valt, zie je dit ook op de balans terug. Je ziet dan de categorie "Nog te factureren omzet" (als je de factuur achteraf verstuurt) en/of "Vooruitgefactureerde omzet" (als de factuur vooraf verstuurt) op de balans staan. Bij de kosten zie je de categorieën "Nog te betalen kosten" (als je de inkoopfactuur achteraf ontvangt) en/of "Vooruitgefactureerde kosten" (als je de inkoopfactuur vooraf ontvangt).

Als je een periode op de factuurregels selecteert, gebruikt Moneybird die periode altijd om de omzet goed te boeken. Als je niet wilt dat Moneybird de omzet van periodieke facturen verdeelt, kun je datum-tags toevoegen waarmee je tekstueel de periode aangeeft.

Eenvoudig je administratie op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Recensies van gebruikers

Moneybird

Moneybird

Gebruikte altijd excel voor boekhouden,tot dat ikeen tip kreeg om moneybird te gebruiken. Scheelt veeltijd

Moneybird

Eigenaar

Voor een startende ondernemer is moneybird Onmisbaar om je bedrijf goed en geordend te starten Ik heb moneybird vanaf de oprichting van mijn bedrijf Het is gebruiksvriendelijk en komt zeer professioneel over naar de klant