Offerte maken en versturen

Een offerte is een aanbod welke je doet aan je klant, waarvan je verwacht dat dit een opdracht of overeenkomst gaat worden. Je kunt een offerte opstellen voor een product of dienst. Hierin verantwoord je bijvoorbeeld:

  • het aantal uren dat je voor iemand gaat werken
  • het aantal te rijden kilometers
  • de producten die je gaat leveren



De offerte wordt geaccepteerd door de klant en hier vloeit een opdracht uit voort welke je kunt factureren. In tegenstelling tot bij een factuur, zijn er bij het opstellen van een offerte geen wettelijke eisen waar je aan moet voldoen. Het is echter wel handig als de offerte compleet is.

Het is verder belangrijk dat duidelijk is of de offerte akkoord is of niet. Traditioneel ging dit met een handtekening op papier, tegenwoordig is het ook mogelijk om de handtekening digitaal te laten zetten. Dit heeft grote voordelen met betrekking tot de snelheid. Met de bevestiging voorkom je geschillen over het uit te voeren werk en de bijbehorende kosten.

Hoe maak je een offerte in Moneybird?

Wanneer je een online offerte aan wilt maken, open je het tabblad Offertes en klik je op Toevoegen. Je klikt op het Adresblok om een contact te selecteren. In ditzelfde scherm kies je ook de juiste workflow.

Contact en workflow instellen op offerte

Na het toevoegen van het juiste contact en het kiezen van de juiste workflow, ga je verder met het aanmaken van de offerte regels. Per regel geef je een aantal, omschrijving, bedrag en btw tarief op. Het is, net als bij een factuur, ook mogelijk om korting te geven op een offerte. Wanneer de offerte compleet is, klik je in de blauwe balk op ‘verzenden’ en je kiest de juiste verzendmethode. Wanneer je wilt dat jouw klant de offerte digitaal kan ondertekenen, kun je dat hier aangeven.

Verzenden van offerte naar klant

Na het versturen van de offerte krijgt de offerte de status ‘Openstaand’. Je klant krijgt de offerte per mail toegestuurd. Door in de mail te klikken op de link: 'Accepteer offerte online' wordt de online offerte geopend en is er de mogelijk om digitaal de handtekening te zetten. Wanneer je klant de offerte digitaal heeft ondertekend, krijgt deze in Moneybird automatisch de status ‘Geaccepteerd’.

Digitaal tekenen van de offerte

Het is ook mogelijk, bijvoorbeeld bij een telefonisch akkoord, om handmatig de status aan te passen naar ‘Geaccepteerd’. Als de offerte deze status heeft, verschijnt in de blauwe balk de knop ‘Factureer offerte’. Als je deze gebruikt wordt automatisch een factuur aangemaakt met deze offerte als basis. De factuur kun je vervolgens naar je klant versturen.

factureer offerte

Eenvoudig je administratie op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Recensies van gebruikers

Moneybird

Geweldig product!

Ik heb jullie dienst eerst een tijd uitgeprobeerd, en het scheelt me zo ontzettend veel tijd en het is zo ontzettend gebruiksvriendelijk. Complimenten vanaf MultiMediaMonster (die net heeft geupgrade!)

Moneybird

Geweldig Programma

Wij gebruiken Moneybird al enige tijd en sinds kort zijn wij overgestapt naar Moneybird Plus. Supertevreden met deze beslissing. Veel makkelijker en alles bij de hand, geen stress meer over verloren/verplaatste bonnen. Kortom de juiste keuze gemaakt destijds om hiermee aan de slag te gaan en meer nog de overstap naar Money Bird Plus.