Grootboekrekeningen

In boekhoudland is een grootboekrekening een veelgebruikte term. Deze term komt uit de tijd dat boekhouders en accountants nog echt met een grootboek werkten om alle inkomsten en uitgaven in bij te houden. Met grootboekrekeningen wordt bedoeld dat alle inkomsten en uitgaven van hetzelfde soort worden gebundeld. Je krijgt hierdoor meer inzicht in je inkomsten en uitgaven.

Voorbeelden waar je grootboekrekeningen voor aan kunt maken zijn:

  • verschillende producten die je verkoopt
  • huur van je kantoorpand
  • privé opnames en stortingen

Je kunt grootboekrekeningen aanmaken voor de balans en voor de resultaten rekening. De grootboekrekeningen voor omzet en kosten worden aangemaakt op de resultatenrekening en de grootboekrekeningen voor schulden en bezittingen komen op de balans.

Hoe gebruik je grootboekrekeningen in Moneybird??

In Moneybird gebruiken we de term categorieën in plaats van grootboekrekeningen. Deze kun je aanmaken via Instellingen > Categorieën.

Categorie toevoegen

Alle factuurregels kun je categoriseren, zodat al je inkopen en verkopen juist in de rapporten worden verwerkt. Als je gebruik maakt van producten, kun je deze toevoegen via Instellingen > Producten. Hier kun je ook de juiste categorie al aan toevoegen. Dan hoef je er bij het aanmaken van de facturen niet meer naar om te kijken.

Eenvoudig je administratie op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Recensies van gebruikers

Moneybird

Aanrader!

Diverse aanbieders onderzocht, ook gratis aanbieders; vrijwel allemaal niet geheel wat ik zocht of te ingewikkeld. Moneybird bood voor een relatief klein bedrag per maand precies wat wij zochten, een overzichtelijk factuurprogramma met veel optie's, wat ook nog eens makkelijk werkt. Heel veel waar voor weinig geld!!!!

Moneybird

Eigenaar

Voor een startende ondernemer is moneybird Onmisbaar om je bedrijf goed en geordend te starten Ik heb moneybird vanaf de oprichting van mijn bedrijf Het is gebruiksvriendelijk en komt zeer professioneel over naar de klant