Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Inkomende creditfacturen

Sommige bedrijven sturen je een creditfactuur voor de diensten die je geleverd hebt, in plaats van dat jij een factuur stuurt. De verzender van de factuur stuurt een zogenaamde ‘selfbilling factuur’ (of 'reversed billing factuur'). Een voorbeeld van bedrijven die gebruik maken van selfbilling facturen is een organisatie die gebruik maakt van (veel) extern personeel.

Inkomende creditfacturen horen bij de omzet van je bedrijf en zijn geen negatieve kosten. Daarom moet je ze ook als omzet meenemen in je resultatenrekening en btw aangifte.

Hoe verwerk je inkomende creditfacturen in Moneybird?

Binnen Moneybird voeg je een inkomende creditfactuur toe aan de inkoopfacturen. Maak hiervoor een nieuwe factuur aan en vul het negatieve bedrag in op de factuurregels. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om op de factuur aan te geven dat deze creditfactuur inkomsten bevat. De omzet wordt dan meegenomen in je resultatenrekening en btw aangifte. Je kunt direct een omzet categorie selecteren voor de factuur, zodat de omzet op de juiste grootboekrekening geboekt wordt.

Een inkomende creditfactuur verwerken

Wanneer je het vinkje zet bij ‘Deze creditfactuur bevat inkomsten die onder omzet vallen’, zal na het opslaan de creditfactuur in je administratie meegenomen worden als inkomsten. In de resultatenrekening staat hij dus onder ‘Omzet’ en bij de btw aangifte wordt hij meegenomen bij de leveringen en diensten.

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 656 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.4 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Absolutely fantastic

I hated doing my bookkeeping, literally every time I postponed it to the very last day possible due to this. After we really needed some bookkeeping software for our company we decided to try Moneybird and I think it's truly fantastic. I've now set up automatic forwarders in my e-mail and quite a lot of the work goes automatically. I also love the invoice / quote features and the API is simple and fast. I have a few points of improvement which I've missed in setting up: - Plain text e-mail receipts render terribly, it'd be great if you rendered it somewhere and would render a screenshot of the email instead of the plain text view (I know you can click the button but it opens in a new tab and blegh...) - It'd be great if you had some official "getting started" video tutorials, the ones on YouTube didn't help me too much - Removing bank statements, I've spoken to support and understand why this feature shouldn't exist but for me it was a lot of work getting started since I didn't yet separate private and business expenses properly - Improving the "Incoming" process flow, it seems like I have to do a few unnecessary clicks going through several documents Although there are improvements; I'd still like to say that you made something which I hated into something I like keeping up to date and neat and for that I am incredibly thankful.

super simpel

Ik vind administratie vreselijk, maar zo is het geen straf.