Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Offerte maken en versturen

Een offerte is een aanbod welke je doet aan je klant, waarvan je verwacht dat dit een opdracht of overeenkomst gaat worden. Je kunt een offerte opstellen voor een product of dienst. Hierin verantwoord je bijvoorbeeld:

  • het aantal uren dat je voor iemand gaat werken
  • het aantal te rijden kilometers
  • de producten die je gaat leveren

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

De offerte wordt geaccepteerd door de klant en hier vloeit een opdracht uit voort welke je kunt factureren. In tegenstelling tot bij een factuur, zijn er bij het opstellen van een offerte geen wettelijke eisen waar je aan moet voldoen. Het is echter wel handig als de offerte compleet is.

Het is verder belangrijk dat duidelijk is of de offerte akkoord is of niet. Traditioneel ging dit met een handtekening op papier, tegenwoordig is het ook mogelijk om de handtekening digitaal te laten zetten. Dit heeft grote voordelen met betrekking tot de snelheid. Met de bevestiging voorkom je geschillen over het uit te voeren werk en de bijbehorende kosten.

Hoe maak je een offerte in Moneybird?

Wanneer je een online offerte aan wilt maken, open je het tabblad Offertes en klik je op Toevoegen. Je klikt op het Adresblok om een contact te selecteren. In ditzelfde scherm kies je ook de juiste workflow.

Contact en workflow instellen op offerte

Na het toevoegen van het juiste contact en het kiezen van de juiste workflow, ga je verder met het aanmaken van de offerte regels. Per regel geef je een aantal, omschrijving, bedrag en btw tarief op. Het is, net als bij een factuur, ook mogelijk om korting te geven op een offerte. Wanneer de offerte compleet is, klik je op ‘verzenden’ en je kiest de juiste verzendmethode. Wanneer je wilt dat jouw klant de offerte digitaal kan ondertekenen, kun je dat hier aangeven.

Verzenden van offerte naar klant

Na het versturen van de offerte krijgt de offerte de status ‘Openstaand’. Je klant krijgt de offerte per mail toegestuurd. Door in de mail te klikken op de link: 'Accepteer offerte online' wordt de online offerte geopend en is er de mogelijk om digitaal de handtekening te zetten. Wanneer je klant de offerte digitaal heeft ondertekend, krijgt deze in Moneybird automatisch de status ‘Geaccepteerd’.

Digitaal tekenen van de offerte

Het is ook mogelijk, bijvoorbeeld bij een telefonisch akkoord, om handmatig de status aan te passen naar ‘Geaccepteerd’. Als de offerte deze status heeft, verschijnt bovenaan de knop ‘Factureer offerte’. Als je deze gebruikt wordt automatisch een factuur aangemaakt met deze offerte als basis. De factuur kun je vervolgens naar je klant versturen.

Factureer je offerte met een klik

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 257 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.3 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Good but a not so user friendly

Hi there, I've found your product very useful. The thing is, since the new design I actually find it harder to use. Although there are handy features from a tech point of view, it seems not as clear from a user point of view. A bit spidery, rather than big clear buttons and boxes. Also there's a lot of Dutch, and some English could be improved. I'd also like it to be easier to edit invoices. It's a bit clunky trying to edit bank/vat number details. For example I need to change my vat number for different clients (outside Germany as far as I know it should be a different number) and this isn't so straight forward. Also, my BIC doesn't show up on my invoice, and I have no idea how to get this to show up, but it should be there. But in general I've found it very handy, and the help I had setting it up with a man in Betahaus was brilliant, so thank you. I always recommend it to people who ask.

Dit is zo kikke!

Oeh dit is zo lekker! Je financiële administratie bijwerken is nog nooit zo leuk geweest! Dit gaat zoooveel soepeler dan in het verleden met mijn eigen excel. Ik ben zooo blij met MoneyBird. Iedereen om mij heen mag het horen: ik háátte financiën doen, was er altijd uren mee bezig, vond het een frustrerende aangelegenheid en stelde het daardoor altijd uit, waardoor het natuurlijk nog groter en frustrerender werd als ik eraan zat - want dat moet nou eenmaal af en toe! Sinds ik MoneyBird heb is mijn leven zoveel lichter! En ik snap het allemaal, en het systeem is zo slim, en daardoor zo makkelijk in gebruik, zo gebruikersvriendelijk, zo heerlijk dit! Ik kijk nooit meer tegen op tegen financiën doen. BEDANKT MAKERS VAN MONEYBIRD mijn levensgeluk is aanzienlijk vergroot. Groet! Sophie Looijestijn - Moment van Betekenis