Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze privacy statement.

Overstappen op een ander boekhoudpakket

Je voert je gehele administratie in een boekhoudpakket. Nu kan het natuurlijk voorkomen dat je niet meer tevreden bent over je huidige pakket. Dan zul je opzoek moeten gaan naar een pakket dat bij je past zodat je met je bestaande administratie over kunt stappen. Hoe dit in zijn werk gaat verschilt per boekhoudpakket.

Hoe werkt het overstappen op Moneybird?

Wanneer je in andere software facturen gemaakt hebt, wil je deze facturen waarschijnlijk overzetten naar je Moneybird account. Helaas biedt Moneybird geen mogelijkheid om deze facturen geautomatiseerd te importeren. Het overstappen naar Moneybird kan op twee manieren. Daarnaast kun je ook een koppeling via de Moneybird API maken om gegevens automatisch uit te wisselen.

1. Handmatig facturen importeren

Als je de gegevens op de meest gedetailleerde manier in Moneybird wilt hebben, kun je de facturen (verkoop en inkoop) en banktransacties met terugwerkende kracht invoeren. Bij de verkoopfacturen kun je in het schermpje waar je het contact kunt selecteren het factuurnummer en de factuurdatum op de juiste waarde zetten.

Nieuw product toevoegen aan Moneybird

De nieuwe factuur die je in Moneybird maakt, zal over het algemeen niet opnieuw naar je klant gestuurd hoeven te worden. Als dat inderdaad niet hoeft, kun je bij het verzenden kiezen voor de optie "Factuur handmatig verzenden". De factuur zal dan als verzonden worden gemarkeerd, maar Moneybird stuurt hem niet daadwerkelijk naar je klant. De inkoopfacturen kun je ook invoeren, daar hoef je er alleen even op te letten dat de factuurdatum de juiste datum is.

Nieuw product toevoegen aan Moneybird

Als laatste stap kun je nu een betaling registreren voor de factuur. Deze betaling kun je eventueel ook automatisch toevoegen door je banktransacties in te lezen. Meer uitleg over het importeren van banktransacties lees je in ons kennisbankartikel over dit onderwerp.

2. Beginbalans invoeren

Als de gegevens minder gedetailleerd in Moneybird ingevoerd hoeven te worden, bijvoorbeeld omdat je de "oude" administratie zelf (buiten Moneybird om) op een andere manier bewaart, kun je een beginbalans invoeren. Dit kan met behulp van een memoriaalboeking via het tabblad Inkomend. In de beginbalans kun je de bedragen invoeren zoals ze zijn op het moment dat je Moneybird begint te gebruiken. De beginstand is dan in Moneybird bekend en als je vanaf dan alles direct in Moneybird invoert, zijn de bedragen op onder andere de balans, altijd de juiste bedragen. Meer informatie over het instellen van de beginbalans lees je in ons kennisbankartikel hierover.

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 132 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.5 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

wat een prettig programma

Simpel, snel, effectief, korte leercurve, je kan er meteen mee aan de slag. Koppeling met bankrekening (Bunq) is ideaal voor afboeken facturen en betalingen. Facturen aanmaken werk heel goed, vooral voor herhalende facturen. Real time rapporten zijn heel prettig om het overzicht te houden. BTW aangifte is twee minuten werk. Kortom geweldige oplossing voor ondernemers die administratie "erbij" doen. Ik raad ondernemers wel aan administratie minstens 1x per week bij te werken.

Top alles-in-1 systeem

Na de laatste update van Moneybird kan ik mijn hele administratie beheren. Ideaal!