Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Overstappen op een ander boekhoudpakket

Je voert je gehele administratie in een boekhoudpakket. Nu kan het natuurlijk voorkomen dat je niet meer tevreden bent over je huidige pakket. Dan zul je opzoek moeten gaan naar een pakket dat bij je past zodat je met je bestaande administratie over kunt stappen. Hoe dit in zijn werk gaat verschilt per boekhoudpakket.

Stap over op Moneybird

Probeer gratis

Hoe werkt het overstappen op Moneybird?

Wanneer je in andere software facturen gemaakt hebt, wil je deze facturen waarschijnlijk overzetten naar je Moneybird account. Het is fijn om alles bij elkaar in je administratie te hebben. Het overstappen naar Moneybird kan op twee manieren. Daarnaast kun je ook een koppeling via de Moneybird API maken om gegevens automatisch uit te wisselen.

1. Facturen importeren

Als je de gegevens op de meest gedetailleerde manier in Moneybird wilt hebben, kun je de facturen (verkoop en inkoop) en banktransacties met terugwerkende kracht invoeren. Verkoopfacturen kun je toevoegen op het tabblad Facturen > Externe facturen. Eerst selecteer je het juiste contact en vervolgens kun je de factuurregels invullen. De bijlage staat naast het formulier, je kunt daardoor de gegevens één op één overnemen. Op welke manieren je de facturen kunt toevoegen, wordt uitgelegd in het artikel over externe omzet.

De inkoopfacturen kun je ook invoeren, daar hoef je er alleen even op te letten dat de factuurdatum de juiste datum is.

Als laatste stap kun je nu een betaling registreren voor de factuur. Deze betaling kun je eventueel ook automatisch toevoegen door je banktransacties in te lezen. Meer uitleg over het importeren van banktransacties lees je in ons kennisbankartikel over dit onderwerp.

2. Beginbalans invoeren

Als de gegevens minder gedetailleerd in Moneybird ingevoerd hoeven te worden, bijvoorbeeld omdat je de "oude" administratie zelf (buiten Moneybird om) op een andere manier bewaart, kun je een beginbalans invoeren. Dit kan met behulp van een memoriaalboeking via het tabblad Inkomend. In de beginbalans kun je de bedragen invoeren zoals ze zijn op het moment dat je Moneybird begint te gebruiken. De beginstand is dan in Moneybird bekend en als je vanaf dan alles direct in Moneybird invoert, zijn de bedragen op onder andere de balans, altijd de juiste bedragen. Meer informatie over het instellen van de beginbalans lees je in ons kennisbankartikel hierover.

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 475 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.5 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Boekhouden wordt een fluitje van een cent

Automatisering, rapportages, eenvoudig offreren en factureren. Dit zijn een van de vele functies van Moneybird die het mij als ondernemer een stuk makkelijker maakt.

Helder en prettig om mee te werken

Na een aantal jaren mijn boekhouding te hebben gedaan in een Excel bestand ben ik dit jaar overgestapt naar Money bird. Voor het eerst is het leuk om mijn boekhouding bij te houden. Het programma werkt helder en is prettig overzichtelijk. Samen met de overzichten en de koppeling met mijn bankrekening heb ik een perfect overzicht op inkomsten en uitgave.