Periodes vergrendelen
Wanneer je een periode vergrendelt voorkom je dat er gegevens wijzigen in een periode die je al hebt afgerond. Je sluit daarmee uit dat je een boeking doet in een fout tijdvak. Door een periode te vergrendelen zorg je er ook voor dat er geen gegevens wijzigen op rapportages uit het verleden, zoals je balans en resultatenrekening.
Periodes vergrendelen in Moneybird
Om een periode te vergrendelen in Moneybird ga je naar Tandwiel > Instellingen > Vergrendelde periode
. Daar kies je de datum tot wanneer je gegevens wilt vergrendelen. Moneybird berekent de datum tot wanneer je maximaal kunt vergrendelen. Daarbij wordt onder andere gekeken naar:
- De datum van de oudste banktransactie die nog niet is verwerkt.
- Banktransacties die nog via de automatische bankkoppeling kunnen binnenkomen.
- Periodieke facturen die automatisch worden verzonden en in een periode worden geboekt.
Hoe zie ik dat gegevens vergrendeld zijn?
Wanneer een factuur, inkoopfactuur of banktransactie gegevens bevat uit een vergrendelde periode, dan zie je dat in één oogopslag door het slotje. Moneybird staat je in dat geval ook niet meer toe om de factuur, inkoopfactuur of banktransactie te verwijderen of te bewerken.
Hoe kan ik toch gegevens in een vergrendelde periode boeken?
Als je tòch gegevens wilt toevoegen, bewerken of verwijderen die in een vergrendelde periode vallen kun je dit doen door de datum van de vergrendelde periode te wijzigen. Wees hierbij verstandig en overleg eerst met je adviseur of accountant.
Voor het wijzigen van de vergrendelde periode ga je naar Tandwiel > Instellingen > Vergrendelde periode
. Vervolgens kies je voor Bewerk vergrendelde periode
om een nieuwe datum in te stellen van vòòr de periode waarin je wijzigingen wilt maken.
Natuurlijk is het verstandig om na de wijziging in de administratie de periode vergrendeling weer up-to-date te brengen!