Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Periodieke facturen versturen

Voor sommige producten en diensten wil je periodieke facturen versturen aan je klanten. Voorbeelden van dit soort producten of diensten zijn:

  1. De maandelijkse huur van een woning of kantoor;
  2. Wekelijkse lessen, bijvoorbeeld voor muziek of yoga;
  3. Een jaarlijks abonnement op een tijdschrift of softwareproduct.

Je kunt deze facturen voor elke periode handmatig aanmaken, maar dit levert vaak veel werk op en maakt de kans op fouten groter. Daarom is het handig om deze facturen als periodieke facturen aan te maken.

Een periodieke factuur zal op de door jou opgegeven tijdstippen automatisch aangemaakt worden. Je kunt er zelfs voor kiezen om de factuur automatisch naar je klant te versturen, zo heb je helemaal geen omkijken meer naar de factuur.

Bij een periodieke factuur stel je in met welke frequentie je de factuur wilt aanmaken, bijvoorbeeld “elke maand” of “elk jaar”. Verder kun je opgeven wat het maximaal aantal keer is dat een factuur aangemaakt moet worden. Een jaarabonnement kun je zo “elke maand, maximaal 12 keer” factureren.

Hoe werkt periodieke facturen versturen in Moneybird?

Accepteer cookies om deze Youtube video te kunnen bekijken

Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring

In Moneybird kun je snel periodieke facturen maken en versturen. Om te beginnen selecteer je de frequentie en het maximaal aantal keer dat de factuur aangemaakt moet worden.

Periodieke factuur toevoegen

Vervolgens maak je de factuur op zoals deze verzonden moet worden. Na het selecteren van een contact kun je de factuurregels invoeren.

Automatische periode op factuurregels

Het is aan te raden om op de factuur duidelijk te vermelden voor welke periode de factuur is. Op deze manier voorkom je vragen van klanten. In Moneybird kun je bij een factuurregel een periode selecteren. Deze periode zal automatisch verschuiven op de volgende periodieke facturen die aangemaakt worden. Dit kan op twee manieren, via de periodeselector of door gebruik te maken van datumtags.

Periodieke factuur toevoegen

Abonnementen beheren in Moneybird

Naast producten kun je ook abonnementen beheren in Moneybird. Voordat je kunt beginnen met abonnementen heb je eerst een product nodig met een periode. Je kunt een product toevoegen door te navigeren naar Tandwiel > Instellingen > Producten > Toevoegen. Zorg ervoor dat je een periode selecteert bij het toevoegen van je product.

Product met periode aanmaken

Navigeer vervolgens naar het contact waarvoor je een abonnement wilt starten door bij het contact op Toevoegen > Abonnement te klikken. Selecteer het aangemaakte product met periode en voeg optioneel een kenmerk toe. Het opgeslagen abonnement is terug te vinden onderaan de contact pagina van het betreffende contact. Een overzicht van alle abonnementen voor een specifiek product is terug te vinden door naar het betreffende product te navigeren.

Abonnement toevoegen

Door het starten van een abonnement wordt er op de achtergrond automatisch een periodieke factuur aangemaakt, deze is pas zichtbaar wanneer de factuur verzonden is. Periodieke facturen en dus ook abonnementen zijn alleen beschikbaar voor betaalde pakketten.

De abonnement pagina toont de verstuurde facturen en de historie van producten als er gewisseld wordt van product binnen een abonnement. Het blijft dus mooi inzichtelijk als je het abonnement up- of downgrade. Je kunt het product van een abonnement wisselen door op de Bewerken knop te klikken. Wijzig je het product dan wordt de periodieke factuur automatisch gewijzigd en mogelijk wordt er ook een verrekeningsfactuur gemaakt. Dit gebeurt ook als je de prijs van het product aanpast.

Abonnement pagina

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 601 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.4 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Eenvoudig en Tijdbesparend

Na meerdere online boekhoudprogramma's te hebben geprobeerd, ben ik uitgekomen bij Moneybird. Moneybird is eenvoudig te gebruiken voor elke ondernemer, van ZZP'er en freelancer tot MKB'er en grotere ondernemers. Dit boekhoudpakket heeft vooringestelde grootboekrekeningen en handige handleidingen voor wanneer je er niet direct uit komt. Ook de support desk reageert snel. Je zakelijke bankafschriften zijn zó geupload, waardoor je gemakkelijk de bankmutaties kunt koppelen aan de bonnen en facturen. Electronisch aangifte doen is ook in een paar stappen geregeld. Tijdbesparend en efficiënt dus.

In één kwartaal dagen aan administratiewerk bespaard

Ik schrijf nooit reviews, maar dit is een pluim waard. Voor klanten heb ik boekhoudpakketten geïmplementeerd en achtte mezelf altijd te klein voor dergelijke oplossingen. Na aanraden van een vriend heb ik toch moneybird geprobeerd. Niks anders dan lof, prachtig pakket.