Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Betaling van inkoopfacturen

Je boekhouding bestaat onder andere uit verstuurde facturen en inkoopfacturen. De inkoopfacturen die je ontvangt sla je op in je boekhoudprogramma. Deze moeten natuurlijk betaald worden. Het betalen van de inkoopfacturen kan op verschillende manieren:

  • Je zet een betaling klaar vanuit je boekhoudpakket.

  • De leverancier incasseert het bedrag bij je.

  • Je voert zelf een betaling uit, bijvoorbeeld een overboeking bij je bank of een contante betaling in een winkel.

Hoe regel je de betaling van inkoopfacturen in Moneybird?

In Moneybird zijn er twee opties beschikbaar bij inkoopfacturen waarmee je de betaling kunt regelen. Als je een inkoopfactuur opent, kun je bovenaan bij de knop ‘Betaling’ kiezen uit:

  • Document nu betalen

  • Registreer betaling

Betalingsopties bij inkoopfactuur

1. Document nu betalen

Als je de factuur nog moet betalen, kun je kiezen om de inkoopfactuur direct te betalen. Dit kan door te klikken op ‘Document nu betalen’. Je krijgt vervolgens je bankrekening te zien en Moneybird toont daarbij welke betaalopties voor jou mogelijk zijn. De verschillende betaalopties zijn via een QR-code, via je bankkoppeling en via een betaalbatch.

In alle drie de gevallen moet je eerst het rekeningnummer selecteren waarmee je wilt betalen. Vervolgens kies je een geschikte optie. Nu vul je de gegevens in van je leverancier. Staan deze gegevens bij het contact opgeslagen, dan vult Moneybird deze informatie automatisch voor je aan. Als er een IBAN nummer in de bijlagen gevonden is, zal deze automatisch aangevuld worden.

Lees in dit kennisbankartikel meer over betalen via Moneybird.

2. Registreer betaling

Met de optie ‘Registreer betaling’ kun je aangeven dat de betaling al gedaan is. Je registreert de betaling met de juiste betaalmethode.

  • Overboeking: Je hebt het bedrag via je zakelijke rekening betaald, en je hebt hiervoor een transactie beschikbaar in je administratie bij het tabblad Bank. Je kunt via de optie 'Overboeking' de bijbehorende transactie aan de inkoopfactuur koppelen. Weten we niet zeker welke transactie hoort bij de inkoopfactuur? Dan geven we geen suggestie maar kun je de transactie alsnog rechtstreeks via het tabblad Bank koppelen aan de inkoopfactuur.

  • Je hebt het bedrag privé betaald via je privé bankrekening of met privé contant geld. Selecteer dan Privé door <naam>. Heb je nog geen privé rekening aangemaakt? Doe dit dan direct even!

  • Je hebt het bedrag zakelijk contant betaald via het kasboek. Selecteer het kasboek waar de factuur mee betaald is. Heb je nog geen kasboek toegevoegd in Moneybird? Maak deze dan direct aan!

  • Via automatische incasso: Wordt het bedrag van de inkoopfactuur bij je geïncasseerd door de leverancier? Dan kun je dit aangeven bij de factuur. De optie ‘Via automatische incasso’ past de status van de factuur aan naar 'In betaling'. Facturen met de status ‘In betaling’ worden niet weergegeven in het overzicht van openstaande facturen. Is het bedrag van je rekening afgeschreven, dan kun je de banktransactie aan de factuur koppelen (of handmatig de betaling bij de inkoopfactuur registreren). De status van de factuur verandert naar ‘Betaald’ als het gehele bedrag is betaald.

  • Afrondingsverschil: Je kunt deze optie gebruiken als je net iets te weinig of juist iets teveel hebt betaald, waardoor een deel van de inkoopfactuur open is blijven staan na het registreren van de betaling. Om het verschil alsnog te verwerken, kun je kiezen voor de betaaloptie ‘Afrondingsverschil’, dan zal Moneybird het restbedrag automatisch boeken op de categorie ‘Afrondingsverschil’ in je resultatenrekening. Heb je deze categorie nog niet geactiveerd, dan kun je dat direct doen. Na het verwerken van het afrondingsverschil krijgt de inkoopfactuur de status ’Betaald’.

  • Markeer als betaald zonder bewijs: Je hebt het bedrag zelf via je bank overgeboekt, maar je hebt je transacties (nog) niet toegevoegd op het tabblad Bank. Je kiest dan voor 'Markeer als betaald zonder bewijs' en vervolgens kies je de juiste rekening. Heb je je banktransacties al wel toegevoegd, dan kun je via het tabblad Bank de transactie aan de inkoopfactuur koppelen. Je hoeft dan niet ook nog bij de inkoopfactuur aan te geven dat het document al is betaald. Registreer je een betaling voor het volledige bedrag van de factuur? Dan krijgt de factuur de status ‘Betaald’.

Meerdere betalingen tegelijkertijd verwerken

Wil je bij meerdere inkoopfacturen en/of bonnen een betaling registreren? Dit kun je doen met de bulkfunctie in het overzicht bij het tabblad Inkomend. Vink in het overzicht de inkoopfacturen en bonnen aan waarvoor je een betaling wilt registreren, kies vervolgens in de gele balk bovenaan voor ‘Registreer betalingen'. Je kunt in het volgende scherm de juiste betaalmethode en de juiste betaaldatum selecteren, voer dan de betalingen door met de knop ‘Registreer betalingen’.

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 554 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.4 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Vriendelijk en makkelijk in het gebruik.

Alles wat je nodig hebt in een simpele interface. De Simplerinvoicing (e-facturatie) koppeling is goed geïntegreerd in Moneybird. Ga zo door!

Super makkelijk en mooi

Moneybird is geweldig, vooral als je een beginnende freelancer bent. Alles is duidelijk en wordt goed uitgelegd. Verder vind ik ook de vormgeving en huisstijl erg overzichtelijk en mooi.