Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze privacy statement.

Inkoopfacturen betalen

Je boekhouding bestaat onder andere uit verstuurde facturen en inkoopfacturen. De inkoopfacturen die je ontvangt sla je op in je boekhoudprogramma. Deze moeten natuurlijk betaald worden. Het betalen van de inkoopfacturen kan op verschillende manieren:

  • Je betaalt per automatische incasso

  • Je betaalt de facturen handmatig bij je bank

  • Je maakt een betaalbatch aan in je boekhoudprogramma

Inkoopfacturen betalen vanuit Moneybird

In Moneybird heb je verschillende manier om je inkoopfacturen te betalen. Je opent de factuur die je wilt betalen, klikt op 'Registreer betaling' en achter de vraag ‘Hoe wil je betalen' kun je kiezen uit drie opties:

  • Reeds betaald

  • Betaling klaarzetten

  • Automatische incasso

Geef aan hoe je wilt betalen

Reeds betaald

Kies je voor de optie ‘Reeds betaald’, dan gaat Moneybird ervan uit dat je de factuur handmatig betaald hebt, en kun je de betaling bij de factuur registreren.

Betaling klaarzetten

Als je de factuur nog moet betalen, kun je ervoor kiezen om de inkoopfactuur in een betaalbatch mee te nemen. Je kiest nu voor de optie ‘Betaling klaarzetten’. Hiermee zet je een betaling klaar bij de factuur om later samen met de betalingen van andere facturen in één betaalbatch up te loaden bij je bank.

Je maakt hier ook de keuze van welke rekening je wilt betalen en vult de gegevens van de ontvanger in. Staan deze gegevens bij het contact opgeslagen, dan vult Moneybird deze informatie automatisch voor je.

Voor de betaaldatum heb je 2 keuzes. Je kunt een datum kiezen, maar je kunt ook voor 'Uitvoerdatum betaalbatch' kiezen. Deze tweede keuze geeft niet direct een datum aan de betaling mee, maar deze datum wordt bij het uploaden van de betaalbatch bij de bank bepaald.

Betaling klaarzetten

Als je een betaling hebt klaargezet kun je deze terugvinden bij 'Betaalbatches' op het tabblad Bank. Hier kun je betaalbatches genereren. Alle betalingen worden hier gegroepeerd per bankrekening.

Mocht je er vóór het genereren van een batch achter komen dat een factuur toch nog niet betaald hoeft te worden, dan kun je deze factuur verwijderen door op het prullenbakicoon achter de factuur te klikken. Hierbij wordt de individuele betaling weer teruggezet, zodat je deze factuur later alsnog aan een nieuwe betaalbatch toe kunt voegen. Je kunt ook de volledige betaalbatch verwijderen door op het prullenbakicoon achter het rekeningnummer te klikken.

Betaalbatch per rekening

Bij het genereren van een betaalbatch worden de betalingen samengevoegd tot één batch per bankrekening en wordt er een SEPA betaalbestand voor aangemaakt. Deze bestanden kun je indienen in je online bankomgeving waardoor de betalingen uitgevoerd worden.

Downloaden betaalbatch

Voor bunq gaat dit met de automatische bankkoppeling. De betalingen zullen dan verschijnen in de bunq app, waar je ze kunt bevestigen. Dit gebeurt direct, je kunt bij bunq dus geen afwijkende betaaldatum selecteren.

Automatische incasso

Worden er inkoopfacturen automatisch geïncasseerd, dan kun je dit aangeven bij de factuur. Deze facturen zullen dan niet meer in het overzicht van openstaande facturen verschijnen. Bij het registreren van een betaling kun je kiezen voor de optie 'Automatische incasso'. Dit zet de status van de factuur op 'In afwachting'. Is het bedrag van je rekening afgeschreven, dan kun je de banktransactie aan de factuur koppelen of handmatig de betaling bij de inkoopfactuur registreren.

Betalen via automatische incasso

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis

Onze klanten aan het woord

Uit 146 beoordelingen scoorden we gemiddeld 4.5 uit 5 sterren

Geloof je ons niet? Bekijk het zelf op The Feedback Company!

Ideaal administratie met 2 vingers in m'n neus

Ideaal voor online administratie ik heb thuis nog maar 1 klapper en m'n boekhouder heeft altijd inzicht. Dus geen gevaar van administratie kwijt raken. Ideaal voor startende ondernemers, ik heb best snel de stap gemaakt naar een betaalde account gezien de veel bonnen die ik wilde uploaden. en de transacties die gekoppeld moesten worden.

Easy to set up and use

I've been using Moneybird for a while now and, once all the tax codes and contacts are entered, it's been very simple to use. I especially like the reports section as it allows me to easily check my company's financial status and fill out my tax returns. I'd definitely recommend to any small business owners looking for a straightforward online financial system.

Meer moet dat niet zijn

Als MKB-er heb je nooit een enorme complexe boekhouding nodig. Veel pakketten bieden een overdaad aan mogelijkheden. Moneybird biedt alles wat ik nodig heb en zelfs geagendeerde facturatie (voor mij een must have).