Online betaalmethoden bij je facturen aanbieden

Stuur je online je facturen via een online boekhoudpakket? Dan moet je factuur natuurlijk betaald worden. Welke betaalopties geef je je klant? Je kunt jouw rekeningnummer vermelden op de factuur en aangeven dat je klant het bedrag zelf over kan maken. Maar veel makkelijker is om online betaalmethoden aan te bieden bij je factuur. Via een online betaalmethode kan jouw klant direct kiezen via welke beschikbare online betaalmethode hij of zij de factuur over wil maken. In de meeste boekhoudpakketten wordt de betaling ook direct verwerkt.

Welke manieren van betalen zijn er? #

Hieronder vind je voor de populairste betaalmethoden een korte uitleg.

iDEAL #

De meest favoriete betaalmethode in Nederland is iDEAL. Dat is niet voor niets, klanten betalen namelijk via hun bank en dat geeft vertrouwen. Bovendien zie jij direct of de betaling is gelukt. Als je iDEAL wilt gebruiken, sluit je een contract af met één van de deelnemende partners. Deze partij biedt meerdere technische opties om de betaalmethode in jouw webshop te integreren, bijvoorbeeld via een koppeling met een PSP (Payment Service Provider)

Creditcard  #

De betaalmethode heeft als voordeel dat deze internationaal werkt: klanten uit het buitenland kunnen hiermee betalen. Een ander voordeel is dat de klant een kapot of verkeerd product ontvangt, kan de klant het geld terugvragen bij de creditcardmaatschappij. De bekendste creditcardmaatschappijen in Nederland zijn Mastercard en VISA.

Via een plug-in verwerk je betalingen met creditcards. Bij elke betaling moet je een klein percentage afstaan. Het is niet toegestaan om dit bedrag door te berekenen aan je klant. Als het bedrag bij de aankoop niet meteen wordt geïncasseerd, kan een creditcardbetaling worden gezien als "achteraf betalen". Het bedrag wordt dan eerst gereserveerd en na ontvangst afgeschreven.

PayPal #

Bij PayPal moeten gebruikers eerst een account aanmaken en vervolgens hun creditcard of bankrekening koppelen, of geld toevoegen aan hun PayPal-saldo. Net als bij een creditcard biedt PayPal aankoopbescherming. PayPal is een wereldwijd bekend en daarom een aantrekkelijke betaaloptie als je internationale klanten hebt.

Automatische incasso #

Via een incasso schrijf je automatisch geld van de bankrekening van je klant af. Zodra de betaling is uitgevoerd, is het direct zichtbaar op de rekening van de klant. Voor een automatische afschrijving moet een klant een digitale incassomachtiging geven. Hierop staat het bedrag en de incassodatum. Een nadeel van een incasso is dat klanten een betaling vrij eenvoudig kunnen terugboeken, ook zonder geldige reden. Deze betaalmethode is vrij makkelijk te integreren in je webshop.

Bancontact #

Als je veel klanten in België hebt of daar graag wilt gaan verkopen, is Bancontact een goede keuze. Het is de bekendste online betaalmethode in België. Klanten betalen via hun bankomgeving, net als bij het Nederlandse iDEAL. De betaling wordt direct voltooid en kan niet worden teruggedraaid.

In Nederland is betalen met iDEAL de meest gebruikte betaalmethode voor online aankopen. Bij deze methode voldoet de klant de betaling voorafgaand aan de ontvangst. Er bestaat geen vaste regel voor het kiezen van betaalmethoden. De keuze hangt af van het type klanten dat je hebt en de kosten die je bereid bent te maken. Het is daarom belangrijk om je goed te verdiepen in alle mogelijkheden.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.