"E-factureren: Bent u er klaar voor?"

In de AutomatiseringsGids van 15 maart 2012 staat een interessant artikel getiteld “E-factureren: bent u er klaar voor?”. In het artikel wordt duidelijk het verschil tussen elektronische factureren en e-invoicing toegelicht:

“Slechts 8 procent van de bedrijven gebruikt e-mail om de factuur als pdf af te leveren. Het is de meest primitieve vorm van elektronisch factureren waarbij alleen de postbode, de envelop en de postzegel zijn vervangen. Slechts 2 tot 3 procent van de stroom verloopt via e-invoicing, waarbij de backoffice facturen digitaal verstuurt en verwerkt.”

Opvallend is het percentage facturen dat via e-mail afgeleverd wordt. Bedrijven die kiezen voor Moneybird, zullen daarna gemiddeld maar 4 tot 5 procent van hun facturen per post versturen, de rest wordt via e-mail afgeleverd.

Hoewel Moneybird zich voornamelijk richt op het versturen van elektronische facturen via e-mail, is het ook mogelijk om gebruik te maken van e-invoicing. Door een koppeling tussen twee Moneybird accounts te maken is het mogelijk om facturen automatisch uit te wisselen op basis van de UBL standaard. Sinds de lancering van facturen uitwisselen tussen Moneybird accounts is ruim 4 procent van de inkoopfacturen in Moneybird toegevoegd via zo’n koppeling.

4 procent van de facturen lijkt misschien weinig, maar in het MKB is het automatiseren van de factuur stromen structureel onderbelicht. Het artikel stelt dat de opkomst van SaaS aanbieders voor e-facturatie een goede ontwikkeling is:

“Voorheen waren het vooral de grote afnemers - de ‘ketenkoningen’ - die e-facturering opleggen aan hun toeleveranciers. Inmiddels zijn er ook voldoende aanbieders van SaaS-diensten zoals Moneybird […] die e-facturering binnen het bereik van kleinere factuurverzenders brengen.”

Hoewel de besparingen bij kleinere factuurverzenders van een hele andere orde grote zijn dan de ‘ketenkoningen’, denken wij bij Moneybird dat het klein MKB net zoveel belang heeft bij een efficiënte afhandeling van de administratie. Des te minder informatie ingescand, overgetypt en handmatig verwerkt moet worden, hoe meer we bezig kunnen zijn met ondernemen.

Wat zijn jouw ervaringen?

Merk jij als ondernemer dat je klanten elektronische facturen makkelijker accepteren of moet je nog veel per post versturen? Laat gerust je mening achter door een reactie te plaatsen!

Deel dit artikel op je favoriete social netwerk