Digitaal factureren: zo werkt het

Iedere ondernemer wil graag tijd en geld besparen. Dankzij digitaal factureren kan dat. Een digitale factuur scheelt je heel wat A4-tjes en enveloppen, maar ook postzegels en kostbare tijd die je niet meer hoeft te verspillen aan wandelingen naar de brievenbus. Het versturen van een digitale factuur is voortaan genoeg.

Nog meer voordelen van digitaal factureren

Doordat je al je facturen digitaal opslaat, wordt je administratie een stuk overzichtelijker. Bovendien heb je minder kans op fouten dankzij een geautomatiseerd systeem. Je ziet heel snel welk bedrag je aan BTW moet afdragen als je de facturen in een digitaal facturatiesysteem hebt staan. Ook is direct duidelijk welke klanten al betaald hebben en wie je een herinnering moet sturen. Dat is overigens met een muisklik gebeurd in Moneybird. Een ander voordeel van digitaal factureren: integratie van iDEAL zorgt voor snellere betaling van je facturen. Je maakt het je klant zo makkelijk mogelijk!

De Belastingdienst vindt digitaal factureren prima

Een aantal jaren geleden vond de fiscus digitaal factureren nog een beetje eng, maar inmiddels zijn ze ook bij de Belastingdienst overtuigd van de voordelen ervan. Logisch, want een snellere en betere doorloop van jouw facturen is ook beter voor hen.

Bij digitaal factureren gelden dezelfde wettelijke eisen als bij de papieren variant. Dat houdt in dat de wettelijk verplichte gegevens erop moeten staan (bedrijfsgegevens, KvK-nummer, BTW-nummer en factuurnummer), dat de factuur bewijsbaar authentiek en integer is en dat de Belastingdienst de factuur moet kunnen controleren. Extra voorwaarde is dat je klant akkoord moet gaan met een digitale factuur. Wel vooraf even afstemmen dus.

Ook overstappen naar digitaal factureren?

Bekijk de tour van Moneybird of meld je direct aan voor een gratis proefabonnement.

Deel dit artikel op je favoriete social netwerk