Maak vanaf nu je betaalbatch aan in Moneybird

Moneybird houdt van tijd besparen. Wij vinden dat je boekhouding bijhouden eenvoudig moet zijn en niet te veel tijd mag kosten. Het betalen van al je inkoopfacturen kan toch best veel tijd in beslag nemen als je de facturen Ă©Ă©n voor Ă©Ă©n handmatig betaalt in de online omgeving van je bank. Daarom heeft Moneybird een nieuwe feature toegevoegd in de applicatie: Betaalbatches aanmaken voor je inkoopfacturen.

Door in je Moneybird-administratie een betaalbatch aan te maken en deze bij je bank te uploaden, hoef je je inkoopfacturen niet meer stuk voor stuk te betalen in de online omgeving van je bank. De betaalbatch uit Moneybird upload je bij je bank en de facturen worden automatisch betaald. Je kunt daarbij zelf de datum bepalen voor het uitvoeren van de betaling!

Hoe maak je een betaalbatch aan voor je inkoopfacturen? #

Je zet zoals gewoonlijk de inkoopfacturen in je administratie en je opent een inkoopfactuur die je wilt betalen. Achter de vraag ‘Hoe wil je betalen?’ kun je kiezen uit ‘Reeds betaald’, ‘Betaling klaarzetten’ en ‘Automatische incasso'.

Hoe wil je betalen?

Reeds betaald #

Kies je voor ‘Reeds betaald', dan gaat Moneybird ervan uit dat je de factuur handmatig betaald hebt. Hiermee registreer je dus een handmatige betaling.

Betaling klaarzetten #

Wanneer je kiest voor ‘Betaling klaarzetten’, voeg je de factuur toe aan een betaalbatch. Je kunt de rekening kiezen waar de factuur van betaald moet worden en je vult de gegevens van de ontvanger in. Als deze gegevens in het contact staan opgeslagen, worden deze automatisch door Moneybird ingevuld.

Je kiest een betaaldatum of je vinkt ‘Uitvoerdatum betaalbatch‘ aan. Dat betekent dat de betaaldatum wordt bepaald bij het uploaden van de batch bij je bank. De factuur krijgt de status ‘In afwachting’ en verdwijnt uit het overzicht van openstaande facturen.

Betaling klaarzetten

Als je dit voor alle facturen hebt gedaan, kun je op het tabblad ‘Bank’ bovenaan klikken op ‘Betaalbatches’. Per bankrekening waar betalingen voor klaargezet zijn, kun je een betaalbatch downloaden en uploaden bij je bank.

Wanneer je een koppeling hebt met bunq, hoef je de batch niet te downloaden, maar wordt de batch rechtstreeks naar je bank verstuurd. In de app van bunq krijg je een notificatie die je goed moet keuren. Bunq voert de betaalopdracht na goedkeuring direct uit. Bij bunq is het dus niet mogelijk om zelf de betaaldatum te bepalen.

Automatische incasso #

Kies je voor 'Automatische incasso', dan weet je dat je deze factuur zelf niet hoeft te betalen, maar dat deze factuur automatisch wordt geïncasseerd. Deze factuur krijgt ook de status ‘In afwachting’ en verdwijnt uit het overzicht van openstaande facturen. Als de factuur betaald is, kun je de banktransactie koppelen of handmatig de betaling bij de factuur te registreren.

Automatische incasso

In onze kennisbank vind je informatie over het aanmaken van betaalbatches (opent in nieuw tabblad)!

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.