Verbeteringen in betalingen registreren

Enkele maanden geleden hebben we besloten de projecten te verkorten van 3 maanden naar 6 weken. En wat vliegt de tijd! Er is bijna een projectperiode voorbij. Tijd voor een update. Eén van de projecten van deze periode is het doorvoeren van verbeteringen in het registreren van betalingen bij je inkoopfacturen en verkoopfacturen.

Voor het registreren van een betaling bij een verkoopfactuur klik je nu op de knop Registreer betaling. Bij een inkoopfactuur kies je voor Betaling > Registreer betaling. Vervolgens kies je de juiste betaalmethode. Door de nieuwe indeling zorgen we ervoor dat meer betalingen direct correct geboekt worden. Hierdoor hoeft je adviseur ze tijdens de controle niet meer te corrigeren. Om dit te bereiken introduceren we meer betaalmethoden. Daarnaast maken we het mogelijk om direct vanuit de facturen banktransacties te koppelen en hebben we het registreren zonder bewijs (zonder transactie) iets naar beneden geschoven. Ik loop de verschillende betaalmethoden in deze blog met je door.

Selecteer nu je banktransactie vanuit je factuur #

“Waarom kun je geen transactie selecteren vanuit je factuur?” Was een vraag die regelmatig gesteld werd. Voorheen was het alleen mogelijk om vanaf het tabblad Bank de juiste factuur aan je transactie te koppelen. Vanaf nu kun je ook direct je ingelezen banktransactie selecteren vanuit je factuur. Je kiest in de factuur voor Registreer betaling > Overboeking. Net zo makkelijk! Het koppelen vanaf het tabblad Bank zoals je gewend bent blijft ook gewoon mogelijk.

Registreren van privébetalingen en contante betalingen #

Heb je een factuur privé betaald (via bank of contant), dan selecteer je in het betaalscherm je privérekening (Privé door ...). Heb je de aankoop contant betaald (via het zakelijke kasboek), dan selecteer je de optie Zakelijke contante betaling. Heb je nog geen kasboek aangemaakt, dan kun je dat hier direct doen!

Betaling via Automatische incasso #

Wanneer het bedrag automatisch van je rekening wordt geïncasseerd, kies je voor de optie Via Automatische incasso. De inkoopfactuur krijgt de status In betaling en wordt niet meer getoond tussen de openstaande inkoopfacturen. Wanneer het geld van je rekening is afgeschreven, kun je de inkoopfactuur koppelen aan je banktransactie.

Afrondingsverschil #

Is er een afrondingsverschil ontstaan na het registeren van een betaling bij een factuur of inkoopfactuur, dan kun je dit verschil nu ook direct vanuit die factuur afboeken op de categorie Afrondingsverschillen. Is de categorie nog niet actief? Dan kun je deze direct activeren.

Betaling registreren zonder koppeling aan transactie #

Een bewijs van betaling is voor een volledige boekhouding noodzakelijk. Het gebruik van bovenstaande betaalmogelijkheden is daarom voldoende om je betalingen te registreren en je boekhouding compleet te maken. Wanneer je echter geen transacties aan je facturen koppelt, is er geen bewijs van betaling aanwezig in je boekhouding. Je kiest dan bij het registreren van een betaling voor de optie Markeer als betaald zonder bewijs. Vervolgens selecteer je de rekening waarop de transactie heeft plaatsgevonden en de factuur krijgt de status 'Betaald'.

Betalingen registreren in bulk #

Wanneer je voor meerdere facturen tegelijk een betaling wilt registreren, selecteer je de betreffende facturen. Vervolgens kies je bovenaan voor Registreer betaling. Per factuur selecteer je de juiste betaalmethode (of voor alle facturen tegelijk dezelfde betaalmethode) en klikt op de blauwe knop 'Registreer betalingen'. Dit is mogelijk voor zowel inkoopfacturen, verkoopfacturen als externe verkoopfacturen.

Meer informatie? #

Lees in ons kennisbankartikel de uitgebreide uitleg bij de betaalmethodes (opent in nieuw tabblad).

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.