Een gratis boekhoudprogramma bestaat niet

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen. Een gratis boekhoudprogramma bestaat niet. Ja, je kunt je boekhouding voeren in een pakket als office, ook kun je nog een kleine administratie hebt Moneybird gratis gebruiken. Je boekhouding voeren in office gaat je geen geld besparen. Ik leg het je graag uit. 

Een online boekhoudprogramma is een financiële tool die iedere ondernemer zou moeten gebruiken. Naast dat je door het gebruik van een boekhoudpakket inzicht krijgt in je bedrijf, voorkomt een boekhoudpakket fouten. De kosten van het boekhoudpakket verdienen zichzelf ook terug. Niet alleen in geld, maar ook in tijd. 

Nou werk ik natuurlijk voor een boekhoudpakket. Dus heb ik makkelijk praten. Maar ik sta ook ingeschreven bij de kvk als zzp’er. Twee jaar voordat ik bij Moneybird kwam werken, heb ik me ingeschreven. Braaf ging ik elk kwartaal met mijn bonnetjes, bankafschriften en andere documenten naar mijn boekhouder. Ik leerde pas dat er online boekhoudpakketten waren op het moment dat ik bij Moneybird solliciteerde. Mijn boekhouder vond online boekhoudpakketten maar onzin. Achteraf gezien ook een beetje naïef van mijzelf, maar goed.

Waarom een gratis boekhoudprogramma niet bestaat #

De meeste online boekhoudpakketten werken met de nieuwste technologieën, integraties, beveiligingen en zijn continu in ontwikkeling. Je kunt online facturen maken en versturen, inkomende documenten scannen of uploaden en verwerken, je banktransacties worden automatisch gekoppeld, je kunt je uren bijhouden en je btw-aangifte elektronisch versturen. En dan maak je alleen gebruik van de basisinstellingen. De meeste boekhoudpakketten kunnen een hoop meer en regelen ook gelijk de beveiliging en backups.

Waarom boekhouden via excel geld kost #

Voordat ik mijn boekhouding op Moneybird overzette, verwerkte mijn boekhouder mijn hele administratie. Ik maakte facturen via Word en hield al het andere bij in lange lijsten in Excel. Hij uploadde mijn facturen en inkomende documenten in het boekhoudprogramma dat hij gebruikte. Een log programma waar ik niets van snapte omdat het programma geschreven is voor boekhouders en accountants. Het ergste was nog: ik had nog geen zakelijke rekening, waardoor ik met een arceerstift door mijn privérekening moest. Met rood arceerde ik alle zakelijke uitgaven. Deze uitgaven werden ook netjes overgetikt. Al dit overtypen en verwerken kost bakken met geld. 

Even een snel rekensommetje. Als je een boekhouder hebt die 60 euro per uur kost. Hij of zij is sowieso een aantal uur bezig met je administratie overtypen. Dan ben je per kwartaal een paar honderd euro kwijt. Een boekhoudpakket kost je een tientje tot een paar tientjes per maand. Als je dan toch geld kwijt bent aan een boekhouder, dan beter aan een boekhouder die met je meedenkt over waar en wanneer je geld kunt besparen en advies kan geven over de stand van zaken van je bedrijf. In plaats van eentje die jouw Excel-bestand gaat overtypen in het boekhoudprogramma dat hij of zij gebruikt.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.