Maak de overstap vanuit boekhouden in Excel

· 08-10-2019
Ik weet dat sommige dingen nou eenmaal veilig en vertrouwd zijn. Je bent er immers al aan gewend, het bevalt en je wilt het graag zo laten. Maar in het geval van overstappen vanuit Excel boekhouding naar een online boekhoudpakket, denk ik dat je er goed aan doet om toch te overwegen om de stap te zetten.

En ja, dit komt van iemand die bij een online boekhoudpakket werkt. Maar naast mijn werk bij Moneybird, sta ik geregistreerd als zzp’er. En eerlijk is eerlijk: ik ben pas met online boekhouden (opent in nieuw tabblad) begonnen nadat ik had gesolliciteerd bij Moneybird. Voornamelijk omdat ik er niet eens aan gedacht had, dat ik ook online mijn boekhouding kon bijhouden. Mijn adviseur had me verteld een lijstje bij te houden in Excel, en dat is wat ik deed. Achteraf gezien, heeft me dit onnodig veel extra tijd en stress opgeleverd.

Genoeg over mij. Ben je vertrouwd met Excel boekhouden? En wil je eigenlijk liever niet overstappen naar online boekhouden? Laat me dan even de volgende punten benoemen. Het kost weinig tijd om het door te lezen, en misschien heb je er wat aan!

1. Een online boekhoudpakket scheelt jou en je boekhouder werk en geld #

Jij maakt een factuur en houdt alles bij in Excel. Aan het eind van de maand of het kwartaal stuur je alles naar je boekhouder, deze neemt de informatie van jou over en verwerkt het. Met de mogelijkheden van tegenwoordig is dit dubbel werk. Wanneer je gelijk een factuur maakt in een boekhoudpakket en je adviseur toegang geeft, dan hoeft hij of zij niet alle data over te nemen. Dit bespaart tijd en dus ook kosten. Ook kun je bonnetjes en inkomende documenten scannen of mailen naar je boekhoudpakket. Dan hoef je niet met een doos aan bonnetjes bij je boekhouder aan te kloppen.

2. Een boekhoudpakket is minder foutgevoelig #

Bij handmatig werk kunnen fouten ontstaan. Al let je nog zo goed op. Wanneer je data overneemt van het ene naar het andere programma, dan is een foutje zo gemaakt. Ook wanneer je al deze data naar je boekhouder stuurt, moet deze alles overnemen. Ook dan zit een fout in een klein hoekje. Een boekhoudpakket rekent alles automatisch voor je uit, de data wordt automatisch omgezet naar de juiste informatie die je nodig hebt voor je aangiften.

Lees ook: Maak deze zeven beginnersfouten niet!

3. Je hebt meer overzicht dan in Excel boekhouding #

Doordat je facturen, inkomende documenten en je banktransacties op één plek hebt, heb je een beter overzicht in je administratie. Je kunt banktransacties koppelen aan facturen of inkomende documenten. Hierdoor zie je gelijk welke facturen wel of niet zijn betaald. Je hoeft geen factuurlijst meer bij te houden, dit wordt automatisch voor je bijgehouden. En er is ook plek voor al je contacten. Doordat je een app kunt downloaden, is alle informatie overal waar je bent beschikbaar.

4. Je hebt inzicht in je financiën #

Door al je facturen, inkomende documenten en banktransacties (opent in nieuw tabblad) aan je online boekhouding (opent in nieuw tabblad) toe te voegen, heb je direct inzicht in je financiële situatie. Je kunt precies zien hoeveel facturen je hebt gestuurd en wie er nog moet betalen. Ook verwerkt een boekhoudpakket automatisch alle informatie voor je in rapporten. Je kunt bijvoorbeeld je resultatenrekening zien, je balans, je btw-overzicht, je crediteurenoverzicht en je omzet per klant. Handig toch!

Ps. Je kunt Moneybird zestig dagen gratis gebruiken!

In deze video helpen we Barbara de overstap te maken vanuit boekhouden in Excel naar Moneybird.