Een nieuw btw-identificatienummer voor alle eenmanszaken

Alle eenmanszaken hebben een brief van de Belastingdienst ontvangen met een nieuw btw-identificatienummer. Dit nieuwe btw-identificatienummer moet je vanaf 1 januari 2020 gebruiken op je facturen.

Ben je eigenaar van een eenmanszaak? #

Je kunt je nieuwe btw-identificatienummer via Tandwiel > Administratie-instellingen > Afzenderadressen opslaan in het standaard afzenderadres. Het btw-identificatienummer wordt dan automatisch ook gebruikt bij eventuele andere afzenderadressen.

Als je het btw-identificatienummer niet in het afzenderadres kunt aanpassen, dan komt dat doordat het oude nummer geverifieerd is. Je kunt dan naar Tandwiel > Administratie-instellingen > Vertrouwen & verificatie gaan. Klik hier op de regel met het ‘oude’ omzetbelastingnummer, op de volgende pagina kun je bovenaan de knop ‘Wijzig’ gebruiken.

Tot slot kun je via Tandwiel > Administratie-instellingen > Vertrouwen & verificatie het nieuwe btw-identificatienummer verifiëren.

Nieuw btw-identificatienummer aan ons doorgegeven? #

Tot 1 januari kon je het nieuwe btw-identificatienummer alvast aan ons doorgeven. Als je dit gedaan hebt, hoef je niets meer te doen. Wij hebben het nummer op de juiste plek gezet, dus ook op je facturen.

Consequenties bij het niet doorvoeren #

Heb je voor 1 januari 2020 je btw-nummer geverifieerd? Dan vervalt deze verificatie, met als gevolg dat je geen facturen met een btw-tarief via Simplerinvoicing kan verzenden. Wanneer je vergeet het nummer te wijzigen, verstuur je facturen met een foutief btw-nummer.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.