Joshua van Eijndhoven

Joshua kijkt lachend in de camera
Joshua kijkt lachend in de camera

Joshua van Eijndhoven reisde de halve wereld over, schreef een boek en organiseert nu ecologische reizen naar Tonga en Kaapverdië.

Varend als kapitein tussen de eilanden van Kaapverdië, zag Joshua van Eijndhoven een ruwe diamant. Een authentiek land waarvan de eilanden veel van elkaar verschillen. “Ik begreep niet goed wat toeristen kwamen doen in een resort, ze waren er zo dichtbij maar zagen het echte Kaapverdië (opent in nieuw tabblad) niet. Ik begon te bloggen en het bezoekersaantal op mijn blog liep op. Toen ben ik Voja Travel begonnen.”

Samen met twee vrienden is Joshua in 2017 begonnen met Voja Travel. “Voja Travel organiseert eerlijke en ecologische reizen. Het ultieme doel is natuurlijk onze klanten een onvergetelijke reis te bezorgen. We willen mensen het echte land laten ervaren. Daarnaast vinden we het belangrijk iets terug te doen voor de lokale bevolking. We hebben in totaal twaalf mensen in dienst, waarvan een aantal in Kaapverdië. We bieden ze goede lonen, leiden ze op en voorzien ze van alles wat ze nodig hebben. We werken zoveel mogelijk samen met lokale partners zodat we kunnen investeren in duurzame projecten. En al onze reizen zijn CO2-neutraal.”

In het begin organiseerde Voja Travel alleen reizen naar de Kaapverdische eilanden, inmiddels organiseren ze ook reizen naar de Azoren (opent in nieuw tabblad) en Madeira (opent in nieuw tabblad). “We bieden reizen aan een breed scala mensen. Vooral avontuurlijke mensen met een nieuwsgierigheid naar het buitenland. Kaapverdië wordt steeds bekender en het is relatief dichtbij, zes uurtjes vliegen. Zeker in de wintermaanden is het een goede optie om ergens heen te gaan waar het toch lekker weer is zonder heel lang in het vliegtuig te zitten.”

Joshua campeert met reizigers

Ondernemen #

De eerste twee jaren als ondernemer waren voor Joshua een grote leerschool. “Je leert van je fouten, en dan maak je meer fouten en dan leer je daar weer van. Zo hadden wij bij onze eerste reis bijvoorbeeld geen reisschema. Een aantal dagen voor vertrek werd er naar gevraagd. Dit hebben we nog snel in elkaar gezet. Juist dit is leerzaam. Het is belangrijk dat deze week beter is dan de week daarvoor. Ik zie daar gelukkig wel een stijgende lijn in. Ik geef niet snel op en er zijn weinig dingen waar ik echt in gefaald heb. Ik weet dat dit gaat lukken. Het is gewoon een kwestie van aanhouden.”

“Mijn week plan ik altijd zoveel mogelijk vooraf. Ik gebruik Grip, dat gebruiken we op kantoor allemaal. En ik werk met tijdsvakken. Ik weet ook dat wanneer ik druk ben, dat dat relatief is. Ik ben vooral druk omdat ik me druk maak, omdat ik door wil en wil verbeteren, en daar ben ik druk mee. Ik heb gewoon zin om door te gaan om te kijken waar ik kom. Ik doe niet mee om te verliezen. Aan de andere kant, ik ben 34 en ik ben nog niet eerder directeur geweest. Ook daar gaat tijd in zitten. Ik lees en studeer veel naast het werk. Resultaten boeken geeft me een kick. We zijn altijd bezig met nieuwe problemen en uitdagingen, oplossingen vinden doet een beroep op je vindingrijkheid.”

Er zit veel vrijheid in mijn werk en ik krijg de kans om te reizen. Het bedrijf gaat de goede kant uit, maar er zit meer in. Daar wil ik naartoe.

Ondernemerstips #

Voor beginnende ondernemers heeft Joshua een aantal tips.

  1. “Begin niet met vrienden, dat kan ingewikkeld zijn.“
  2. “Zorg dat je voldoende kapitaal hebt om fouten te maken. Je betaalt altijd leergeld. Wanneer je op je tandvlees aan het ondernemen bent is dat kritisch.“
  3. “Breng je product zo snel mogelijk op de markt, gewoon doen.“
  4. “Ga die extra mile voor je klant, zorg voor tevreden klanten.”

Joshua kijkt uit naar het mooie landschap

Overgestapt naar Moneybird #

“Begin 2018 ben ik Moneybird gaan gebruiken.” Joshua is vanuit een ander boekhoudpakket overgestapt naar Moneybird. “Ik moest bij het andere pakket bijbetalen voor extra features, daarnaast was het pakket zo lastig te gebruiken dat ik een boekhouder nodig had die er mee om kon gaan, nou thanks but no thanks.” Alleen het onderdeel offertes wordt niet gebruikt. “Ik vind het fijn dat er normaal taalgebruik wordt gebruikt, niet allemaal rare onduidelijk woorden. Ook is de interface erg fijn. Het werkt intuïtief en de automatische herkenning is goed. Voor klanten is het ook makkelijk dat ze met iDEAL (opent in nieuw tabblad) betalingen kunnen doen vanaf facturen. Ik zou het nog wel fijn vinden als je vanuit rapporten kunt instellen dat je één keer per maand of per kwartaal een uitdraai krijgt.”

Joshua achter de computer