Kopen en verkopen via Marktplaats

Stel, je bent fotograaf. Je krijgt een mooie opdracht binnen om portretten te schieten. Alle apparatuur heb je, maar op Marktplaats vind je een buitenkans. Een mooie lens die helemaal geschikt is voor deze opdracht. De lens wordt aangeboden voor een mooie prijs én je kan hem ophalen in de buurt. Kopen dus!

Handen die aan het typen zijn op laptop van boven gefotografeerd

Aankopen via Marktplaats #

Er is voor ieder wat wils op Marktplaats en andere tweedehands websites. Dus ook voor jou als zzp’er. Maar hoe werkt het dan met btw? En wat zegt de Belastingdienst? In dit artikel lees je hoe je netjes je aankopen van Marktplaats, Vinted, Bol.com of andere tweedehands websites verwerkt als zzp’er.

Kosten tweedehands aankopen aftrekken #

Over het algemeen geldt: de kosten van elk artikel dat je aankoopt voor je onderneming kan je van je omzet aftrekken. De Belastingdienst zegt het volgende erover:

Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben.

Dus ook die lens die je aankoopt via een Marktplaats advertentie van een particulier kan je van je omzet aftrekken. Daarvoor heb je wel de juiste gegevens nodig. 

Btw aftrekken van tweedehands aankopen

Je kunt geen btw aftrekken van een tweedehands artikel dat je hebt gekocht van een particulier. De particulier rekent namelijk geen btw. Je moet dus het gehele aankoopbedrag als kosten invoeren. Het totale aankoopbedrag van de lens zijn dus kosten.

Bon maken #

Voor elke aankoop die je voor je onderneming doet, heb je een factuur nodig. Die krijg je bij elke aankoop via een andere onderneming. Maar op Marktplaats krijg je waarschijnlijk geen factuur van de particuliere verkoper. Dus je gaat de lens kopen, maar hoe zet je dat in je administratie?

  1. Kijk eerst of je per bank via je zakelijke rekening kan betalen, zodat de Belastingdienst het bedrag en de verkoper kan controleren. Zo niet, dan contant betalen. Zorg er dan voor dat je een betaalbewijs, zoals een kwitantie, vraagt van de verkoper. 
  2. De volgende stap is om de advertentie te bewaren, bijvoorbeeld om het te printen. Dat geldt ook voor de communicatie tussen de verkoper en jij, de advertentieprijs, de afgesproken prijs (als deze afwijkt van de advertentieprijs), de betaalwijze, aankoopdatum, namen van de verkoper en jij en jullie handtekeningen. Je kan hiervan een inkoopverklaring maken voor je administratie.
  3. Aangekocht zonder advertentie? Maak dan een bon met daarop alle eerder genoemde gegevens en de omschrijving van het product. Heb je geen gegevens meer van de verkoper? Gebruik dan alle beschikbare gegevens voor je bon met een verklaring dat dit een zakelijke aankoop is.

Tweedehands aankopen van een particulier verwerken in Moneybird #

Heb je een bon gemaakt van je aangekochte product, let dan op: de btw in het rapport voor de btw-aangifte wordt berekend aan de hand van de btw-tarieven die jij bij de (inkoop)facturen hebt. Die kan je instellen in je Moneybird administratie (opent in nieuw tabblad). In dit geval kan je daar ‘Geen btw’ instellen. Bij dit tarief wordt het dan buiten het btw-rapport gehouden.

Verkopen via Marktplaats #

Een webshop, Bol, Amazon, er zijn genoeg plekken waar jij je producten en diensten kan aanbieden. Heb je ook weleens gedacht aan Marktplaats? Het is niet voor niets een van de meest bezochte websites van Nederland. Waar moet je op letten als je als zzp’er op Marktplaats verkoopt? Wat moet de Belastingdienst weten? 

Goedkoop spullen scoren, daar heeft de gemiddelde Nederlander een zwak voor. En dat is een uitgelezen kans voor jou om je producten aan te bieden. Ook je oude kantoorspullen, zoals een oude laptop of bureaustoel, kan je verkopen op Marktplaats of andere tweedehands verkoopsites. En dat is minder ingewikkeld dan je denkt. 

Factuur maken #

Voor zowel de verkoop van je producten als je oude spullen moet je een factuur maken. Bij je eigen producten stuur je deze factuur mee naar de koper. Voor je oude spullen is dat niet verplicht. Je maakt de facturen vooral voor jezelf en je administratie. Het belangrijkste hierbij is het btw-percentage. 

Btw-percentage #

Stel: je hebt je oude bureaustoel ooit nieuw gekocht voor je onderneming en je hebt hiervoor de btw teruggevraagd. De bureaustoel had toen een btw-percentage van 21%. Nu verkoop je de bureaustoel voor €100 inclusief btw op Marktplaats. Die €100 is dan 121%. Dan is 100 / 121 x 100 = €82,65 kosten voor de onderneming. en €100-82,65 = 17,35 gaat dan naar de belastingdienst

Dit geldt ook voor de nieuwe producten die je via Marktplaats verkoopt. Gebruik daarvoor wel het btw-percentage wat hoort bij het product.

Als je destijds de bureaustoel zelf tweedehands hebt gekocht en geen btw hebt teruggevraagd en deze verkoopt, zet je op de factuur ‘geen btw’. Je geeft aan dat dit onder margeregeling valt. Je berekent de btw dan niet over de omzet, maar over het verschil tussen de verkoopprijs en de inkoopprijs, dus de winstmarge.

In je administratie #

De facturen van je verkochte producten verwerk je zoals je ook je normale verkoopfacturen verwerkt. Marktplaats geeft niks door aan de Belastingdienst, dit moet je dus zelf doen.

Misschien vind je dit ook interessant ...