Mijlpaal: 250 Moneybird Experts

Met het toevoegen van Martha Adema hebben we een nieuwe mijlpaal bereikt: 250 Moneybird-adviseurs! Na viereneenhalf jaar blikken we terug en vooruit op dit succesvolle programma waardoor veel Moneybird-gebruikers kunnen rekenen op goede ondersteuning bij hun boekhouding! Ik vroeg Moneybird-oprichter Edwin Vlieg over deze ontwikkeling.

Uit welke behoefte is het ontstaan? #

“Vijf jaar geleden groeide Moneybird snel. Steeds meer ondernemers hielden hun boekhouding bij in Moneybird. En die ondernemers vroegen ons steeds vaker of we ze ook verder konden helpen met advies, fiscale zaken en de jaarafsluiting. Vanuit Moneybird hebben we daar geen ambities in: er zijn veel goede adviseurs die onze klanten veel beter en persoonlijker kunnen helpen.

Tegelijkertijd hoorden we van veel klanten dat die boekhouders hun boekhouding gelijk in andere software gingen doen. Onze klanten waren daar niet tevreden mee, want ze hadden niet het gemak en overzicht dat Moneybird biedt. Ze wilden graag samenwerken met de boekhouder in hun Moneybird-account.

Deze twee ontwikkelingen samen leidden tot het adviseursprogramma. We geven adviseurs een goede opleiding zodat ze begrijpen waarvoor ze Moneybird kunnen inzetten. Bovendien kunnen we ze waardevolle klanten doorsturen die graag goed geadviseerd willen worden in hun Moneybird account.”

Hoe is het programma zo sterk gegroeid? #

“Het doel van het adviseursprogramma is altijd kwaliteit boven kwantiteit geweest. Iedereen kan een lijst met boekhouders op zijn website zetten. Maar écht goede adviseurs opleiden kost tijd en energie. Dat hebben we er voor over omdat we zo de kwaliteit hoog kunnen houden. De groei is eigenlijk heel gestaag gegaan: elke maand leiden we nieuwe adviseurs op. Zo komen er elke maand vijf tot tien bij. Hierdoor heb je na vijf jaar een mooie groep van 250 adviseurs.”

Hoe is het programma doorontwikkeld? #

“We zijn het programma continu aan het verbeteren. Dit begint al met de training van de adviseurs. In het begin ging die training via een reeks opdrachten per e-mail. Dat is nu aangepast in een online training van één dag zodat adviseurs weten welke inspanning van hun verwacht wordt. De inhoud van de training verbeteren we ook continu. Hierdoor spelen we in op recente ontwikkelingen in onze software, maar zorgen we ook dat de kennis die adviseurs krijgen goed aansluit.”

Waarom zijn adviseurs waardevol? #

“Adviseurs zijn op verschillende manieren waardevol. Enerzijds zorgen ze goed voor onze klanten, hierdoor blijven onze klanten langer klant bij Moneybird. Maar onze adviseurs zijn ook een belangrijk klankbord geworden. Moneybird is in de 12,5 jaar dat we bestaan uitgegroeid tot een volwaardig boekhoudpakket. Maar we hebben pas sinds kort iemand in dienst die opgeleid is tot boekhouder. Kennis van boekhouden en best practices bespreken we dus graag met onze adviseurs. Voor adviseurs is dat ook een groot voordeel, omdat ze indirect meebouwen aan het ideale boekhoudpakket voor zichzelf.”

Hoe zie je de toekomst van Moneybird-adviseurs? #

“Ik hoop dat we zo gestaag door blijven groeien. Zo kunnen we de kwaliteit blijven waarborgen en zorgen dat onze groeiende groep ondernemers goed advies krijgt. En we zien bij veel adviseurs ook een mooie groei in het klantenbestand, ik hoop dat we zo veel gezonde boekhoudkantoren mogen ondersteunen. Recent hebben we een online community gelanceerd waarin alle adviseurs mee kunnen praten over Moneybird. Door op deze manier nog intensiever samen te werken hoop ik dat we elkaar nog meer kunnen versterken.”

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.