Mijn 5 tips voor het starten van een bedrijf!

· 28-08-2017
Gefeliciteerd! Je hebt de knoop doorgehakt dat je voor jezelf gaat beginnen. Eindelijk doen waar je al jaren van droomt. Eindelijk doen waar je goed in bent! Tenzij je net zoals mij een softwarebedrijf zoals Moneybird start, kan ik je niet vertellen hoe je je vak moet uitoefenen. Ik kan je wel 5 tips geven om te zorgen dat je geen belangrijke zaken vergeet in de eerste maanden.

Tip 1: Schrijf je in bij de KvK en Belastingdienst #

Zodra je begint met je bedrijf, moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst. Via de website van de Kamer van Koophandel (opent in nieuw tabblad) kun je informatie vinden over hoe je je bedrijf inschrijft. Voor een eenmanszaak kun je veel thuis voorbereiden, maar je moet ook altijd langs een kantoor van de KvK in jouw regio. Bij het inschrijven bij de KvK, heb je ook de mogelijkheid om de gegevens gelijk door te sturen naar de Belastingdienst.

Zodra je inschrijvingen gelukt zijn, zul je van de KvK een KvK-nummer ontvangen en van de Belastingdienst een btw-nummer. Bewaar deze goed!

Extra tip: hoewel een adres verplicht is, zijn telefoonnummer en e-mailadres niet verplicht bij de KvK. Vink ook altijd uit dat de KvK je adres mag delen met derden, dat scheelt veel ongewenste post!

Tip 2: Zoek een online boekhoudpakket #

Met je KvK-nummer en btw-nummer, kun je een begin maken met je boekhouding inrichten. Je bent verplicht om een boekhouding bij te houden zodat je kunt bewijzen wat je inkomsten en uitgaven zijn. Op basis daarvan ga je belastingen zoals de btw en inkomstenbelasting betalen.

Begin gelijk met een online boekhoudpakket zoals Moneybird. Dat helpt je niet alleen bij de start, maar ook als je verder groeit zul je hier profijt van hebben. Een online boekhoudpakket zorgt dat je niet hoeft na te denken over hoe je dingen moet bijhouden, je hoeft alleen de goede formulieren in te vullen en alles staat goed opgeslagen.

Voordat je je eerste factuur moet versturen, kun je alvast je bedrijfsnaam, adres, KvK-nummer en btw-nummer instellen op je facturen in het boekhoudpakket. Dat scheelt weer als je straks je eerste factuur mag versturen!

Tip 3: Neem een zakelijke bankrekening #

Het is belangrijk dat je de financiën van je bedrijf en je persoonlijke financiën goed gescheiden houdt. Op die manier kun je veel eenvoudiger je boekhouding bijhouden en maak je minder fouten. Vraag daarom bij een bank een zakelijke bankrekening aan.

Het is de moeite waard om even goed rond te kijken naar een geschikte bank. Veel banken bieden speciale pakketten voor ondernemers met interessante aanbiedingen. Kijk ook of je bankrekening goed samenwerkt met je boekhoudpakket. Als je na mijn vorige tip al gekozen hebt voor Moneybird, kun je het beste kijken naar bunq of Knab omdat zij een directe koppeling hebben.

Tip 4: Leg contact met een boekhouder #

Hoewel het tegenwoordig makkelijk is om een groot deel van je administratie zelf te doen, komt er een moment dat je advies of begeleiding van een goede boekhouder nodig hebt. Een boekhouder geeft je tips over hoe je je boekhouding het beste kunt inrichten en op welke manier je het beste je belastingen kunt betalen.

Benieuwd naar meer voordelen van het werken met een adviseur? Op onze blog lees je meer over waarom je een boekhouder nodig hebt.

Tip 5: Blijf leren! #

In de eerste maanden zullen er veel nieuwe dingen op je af komen als ondernemer. Dat is een spannende tijd, vergeet niet dat het allemaal gaat om de ervaring. Zelfs als dit bedrijf niet succesvol is, dan zal je dat waardevolle nieuwe ervaringen geven die je bij een volgend avontuur kunt gebruiken.

Een goede manier om te blijven leren is door te blijven lezen. De drie boeken die ik elke startende ondernemer zou aanbevelen zijn:

Misschien vind je dit ook interessant ...