Hoe een Tickathon zorgde voor verbinding

‘De inbox is al leeg, we zijn er doorheen!!’ roept Laurie over de werkvloer. Het is vrijdag 11:30 uur en we hebben alle vragen van onze gebruikers beantwoord. Een zeer ongewone situatie, maar er is een logische verklaring, het is vandaag de dag van de Tickathon. Een dag waarin collega’s uit andere teams samenwerken met de support-medewerkers.

Wat is een Tickathon? #

Het is een wedstrijd waarin je in een dag in teamverband zoveel mogelijk support tickets (klantvragen per mail) wegwerkt. Het doel is twee of zelfs drie-ledig. Je werkt namelijk vanuit andere disciplines samen met een support collega. Je doet als Marketing, UX of HR collega daadwerkelijk een dag het werk van je support collega’s, samen met je support collega. Daardoor krijg je veel inzicht in wat onze gebruikers zoal bezighoudt en wat het werk van je collega’s inhoudt.

Daarnaast is het een hele leuke vorm van teambuilding. In onze variant zit een pokertoernooi en een quiz waar je punten mee kan winnen. Golden tickets, voor bonuspunten. ‘Bully’ tickets, hele moeilijke die je door kan schuiven naar een collega en zo nog een aantal leuke twists. Mooi om juist ook vanuit diverse teams een leuke dag met elkaar te beleven.

Hoe kom je daarbij? #

We wilden weer iets online doen, omdat we nog steeds hybride werken en dat ook blijven doen. Daarnaast merkten we dat collega’s toe zijn aan verbinding tussen de diverse teams. De mensen binnen je team spreek je wel, maar buiten je team is dat toch minder. We kregen informatie van Locus Quest over diverse online vormen van teambuilding. Toen was de keuze voor de Tickathon snel gemaakt. Dit sloot perfect aan bij onze organisatie en manier van werken. Het is niet alleen leuk, maar ook erg waardevol om meer inzicht te krijgen in het werk van onze collega’s en waar onze gebruikers tegenaan lopen. Dat zorgt er bijvoorbeeld bij onze engineers voor dat er weer ideeën komen bovendrijven om ons product nog beter te maken.  

Een Tickathon vs teambuilding dag  #

Het heeft meer voordelen, omdat het ook een functionele dag is. Je krijgt er ook veel meer inzicht van en leuke discussies over oplossingen voor gebruikers. Zelfs tijdens de lunch werden er diverse zaken geopperd en tegen het licht gehouden bij onze product- en technische engineers. 

Wat was het effect? #

Aan het wegwerken van het aantal tickets zal het niet liggen, want er zijn nog nooit zoveel tickets in zo weinig tijd weggewerkt. De verbinding tussen collega’s kan je moeilijk meten, maar in de gesprekken tijdens de lunch en de naborrel zag je al effect. De sfeer onderling was erg leuk, gezellig en positief. Doordat het ook een wedstrijd is, krijg je een leuke, competitieve sfeer. Echt resultaten meten zal lastig zijn. Maar de collega’s vragen of ze het nog een keer zouden willen doen en het antwoord daarop zal genoeg zijn verwacht ik. 

En wat kost het eigenlijk? #

Het is een initiatief van Locus Quest (opent in nieuw tabblad), een organisatie die net is gestart met deze Tickathons. Doordat ze nog in deze experimentele fase zitten hebben we 50% korting gekregen. We betalen nu € 1.000,-, terwijl de normale prijs € 2.000,- euro is. Vraag naar Phil voor een zeer toffe dagbegeleider.

De reacties van de collega's? #

De reacties waren uiterst positief. Vooral doordat het een combinatie is van functioneel tickets wegwerken, waarbij we veel sneller waren dan normaal door het aantal collega’s dat meewerkt op support, en een mooie teambuildingsdag. Doordat je ook punten kon verdienen door kwalitatief goede tickets te schrijven bleef wel de kwaliteit die we altijd zo belangrijk vinden gewaarborgd. Kortom zeker een aanrader!

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.