Waarom zou je het onderdeel ‘Bank’ in Moneybird gebruiken?

· 24-09-2018
Een complete boekhouding valt en staat met het onderdeel Bank. Volgens ons zorgt dit onderdeel voor een compleet en duidelijk overzicht in jouw financiële situatie. Je weet altijd precies hoe je ervoor staat en of het nodig is aanpassingen te maken.

Maar wat is nou de echte reden waarom Moneybird-gebruikers het onderdeel Bank wel of niet gebruiken? Wij waren benieuwd en gingen op onderzoek uit.

Enkele jaren geleden zijn we van een facturatie-pakket een volledig boekhoudpakket geworden. Een groot gedeelte van onze gebruikers is hierin met ons meegegroeid en is de gehele boekhouding in Moneybird gaan doen. Ook een gedeelte van onze gebruikers, gebruikt Moneybird (nog) alleen voor het versturen van facturen en het verwerken van inkoopfacturen en verwerkt de boekhouding in een ander pakket. Wij zijn benieuwd wat de beweegredenen van beide groepen zijn. Waarom maakt iemand nou juist wel of juist geen gebruik van het onderdeel ‘Bank’? Om hierachter te komen, hebben we hier onderzoek naar gedaan. Ongeveer vijfhonderd Moneybird-gebruikers hebben onze enquête ingevuld. Een mooi aantal, waardoor we leuke inzichten hebben gekregen.

Waarom is het handig? #

Aan de mensen die het onderdeel gebruiken was de eerste vraag, ‘Wat is de reden dat je het onderdeel Bank gebruikt?’ Het grootste gedeelte zegt hierop dat zij het onderdeel gebruiken, omdat ze het handig vinden, het gemak en eenvoud biedt of dat ze een sluitende en complete boekhouding willen. Dat klinkt goed, en dit zijn volgens ons ook precies de redenen waarom je het onderdeel zou moeten gebruiken. Daarnaast wordt aangegeven dat ze graag een compleet beeld willen hebben met alle boekhoudkundige informatie op één plek. Hierbij komt het voordeel dat je dus ook maar voor één pakket hoeft te betalen.

Voordelen #

De grootste voordelen die hierbij genoemd worden zijn wederom overzicht, gemak en een complete administratie op één plek. Ook het gebruik maken van een koppeling met de zakelijke bankrekening (opent in nieuw tabblad) wordt als groot voordeel genoemd. Alle transacties staan automatisch in je administratie. Het enige dat er nog hoeft te gebeuren is het koppelen van de transacties (opent in nieuw tabblad) aan de facturen. Maar sinds kort worden ook de transacties, waarvan we 100% zeker weten waar ze bijhoren, automatisch gekoppeld aan de juiste facturen of categorieën. Wat weer tijd bespaart!

Waarom wordt het onderdeel Bank niet gebruikt? #

Waarom het gebruikt wordt, is ons duidelijk geworden. Gemak dient de mens! Maar we zijn we ook erg benieuwd waarom mensen ervoor kiezen om de banktransacties niet te verwerken in Moneybird. De meest voorkomende antwoorden uit het onderzoek zijn:

1. Ik gebruik Moneybird alleen voor het versturen van facturen en de boekhouding wordt bijgehouden in een ander pakket. Omdat Moneybird een volledig boekhoudpakket is, heb je geen ander pakket meer nodig. Moneybird alleen gebruiken om te factureren kan daarom soms zonde zijn van het geld. Bijsluiter: Als je boekhouder met een ander pakket werkt, heb je niet altijd een keuze.

2. Ik heb een zakelijke rekening bij een bank, waar nog geen koppeling mee bestaat. Omdat mensen van nature nou eenmaal van gemak houden, is de keus voor een boekhoudpakket dat wel een koppeling heeft met jouw bank, een logische keuze. Dat scheelt je nou eenmaal tijd. Heeft je bank toch geen koppeling en wil je alles in één pakket zodat je meer overzicht hebt? Dan kun je altijd de MT940 of CAMT bestanden bij je bank downloaden en uploaden in Moneybird. De rest werkt hetzelfde als wanneer je wel een koppeling hebt.

3. De kosten voor het duurdere pakket wat er dan nodig is, staan niet in verhouding met de administratie. Ook logisch dat je niet méér wilt betalen dan nodig, een goede eigenschap van een ondernemer! Als je de extra kosten er niet voor over hebt, is dat een goede reden om het niet te doen. Je spaart echter vaak wel weer tijd uit, plus je hebt geen ander pakket meer nodig. Misschien dat het je dus toch niet meer kost dan nu!

Iedereen heeft zijn eigen redenen om de boekhouding in Moneybird te verwerken zoals hij dat wil. Het was goed om hier wat inzicht in te krijgen. We willen iedereen bedanken voor het invullen van de enquête!