Mathijs Lenselink

Adviseur Mathijs kijkt in de camera
Adviseur Mathijs kijkt in de camera

Mathijs maakte kennis met Moneybird via een vriend met een eigen onderneming. Hij deed zijn administratie in Moneybird en vroeg Mathijs om hem te helpen met zijn boekhouding. “Dat was de eerste stap richting mijn eigen onderneming.” vertelt Mathijs.

En zo kwamen er ook kennissen en bevriende ondernemers van zijn eerste klant bij de boekhouder uit Rotterdam terecht. “Op een gegeven moment had ik acht klanten. Toen dacht ik: dit gaat wel goed zo! En ben gaan kijken of ik meer klanten kon krijgen.” Daarom meldde hij zich aan als Moneybird Expert. Er kwamen inderdaad meer klanten. Mathijs werd daarmee gedwongen om een keuze te maken. In loondienst blijven en een klantenstop of volledig zelfstandig ondernemer worden? Hij koos voor het laatste. “En het bevalt heel goed. Het is afwisselend, je ziet veel mensen, je hebt veel verschillende werkzaamheden. Je ziet nu ook de andere kant, de kant die ondernemers zelf ook zien. Dat is interessant.”

Werkzaamheden #

Het werk voor de klant is volledig afhankelijk van de wensen van de klant. “Het heeft geen zin om mensen te dwingen die niet geïnteresseerd zijn in boekhouding. Dat werkt alleen maar averechts. Die klanten neem ik vaak wat meer taken uit handen. Klanten die het leuk vinden en heel gemotiveerd zijn, hoef ik vaak alleen maar te adviseren.”

Nieuwe klanten vertel ik de ‘spelregels’ van online boekhouden en Moneybird. Dat zorgt voor een mooie administratie én weinig werk voor de ondernemer.

Nieuwe klanten #

Nieuwe klanten komen bij Mathijs via zijn Expertpagina op moneybird.nl, zijn website, het netwerk van klanten of netwerkborrels. “Bij die borrels ben ik vaak de enige boekhouder en dan word ik bestookt met vragen. Het is een prettige en informele manier van kennismaken.” Nieuwe klanten biedt hij een pakket aan voor een vaste prijs per jaar. “Dan gaan we samen even de boekhouding inrichten en vertel ik ‘spelregels’ van online boekhouden en Moneybird. Dat zorgt voor een mooie administratie én weinig werk voor de ondernemer.”

Veranderend werk van een boekhouder #

“De rol van boekhouder verandert. Er wordt al veel werk weggenomen bij de boekhouder en de klant door online boekhoudpakketten. En daarom moet je de slimme tips en trucs weten om ondernemers goed te adviseren. Door die veranderende rol wil ik in de toekomst graag wat groter worden en meerdere specialisaties hebben. Ik zou het fijn vinden om taken te verdelen tussen mensen op een kantoor.”

Toekomst #

Mathijs wil het persoonlijk klantcontact blijven houden, ondanks zijn ambitie om een groter kantoor te worden. “Ik merk dat mensen dat fijn vinden. En alles op tijd af hebben; dat zien mensen vaak als een heikel punt bij hun huidige boekhouder. Daar kun je je schijnbaar mee onderscheiden.” Binnenkort rond Mathijs zijn post-master Controlling af en ook de opleiding Register Belastingconsulent staat op de planning. “Ik heb fiscale kennis uit mijn studie, maar er zijn nog veel interessante opleidingen. Met die kennis kan ik ondernemers nog beter adviseren.”

Ik merk dat klanten persoonlijk contact prettig vinden.