• Leestijd: 2 minuten

5 Boekhoudtips van boekhoudexperts

Van sommige dingen zou je willen dat je het eerder wist. In het geval van jouw boekhouding proberen we je op boekhoudkundig gebied te voorzien van tips om zoveel mogelijk uit je boekhouding te halen. Dit keer vroegen we vier experts naar de beste tips.

Lees ook: Veelvoorkomende fouten

Fietskilometers bijhouden #

Moneybird Expert Emma Verschure: “Fietsen naar je klant kan je belastingvoordeel opleveren. Als jij op de fiets naar een klant gaat en die fiets staat niet op de zaak dan mag je 19 cent per gereden kilometer als kosten opvoeren in je administratie. Hou dit netjes bij in Excel en zet het 1x per maand in je boekhouding.

Let op: er zit geen btw op deze boeking. En deze boeking mag je registreren als betaald met privé. Zo blijft jouw bankrekening ook kloppen.”

Ongebruikte zelfstandigenaftrek #

Moneybird Expert Bertha Baas: “Als zzp’er heb je bijna altijd recht op zelfstandigenaftrek. Vooral wanneer je net bent gestart met je onderneming, kan het zo zijn dat je aftrek, waar je recht op hebt, groter is dan de winst die je maakt. Je maakt dan niet genoeg winst om je aftrek volledig te benutten. De aftrek die je ‘overhoudt’ heet: niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek. De aftrek die je in een jaar niet hebt gebruikt, mag je de volgende 9 jaren nog gebruiken.

Let op: Je moet zelf goed bijhouden welk bedrag je nog mag verrekenen in de komende jaren. De Belastingdienst verrekent dit niet automatisch voor jou!”

Kosten zonder btw ook in boekhouding #

Moneybird Expert Emma Verschure: “Moet je uitgaven zonder btw ook in de boekhouding zetten? Ja, dat moet je zeker. Ook al krijg je geen btw terug, het scheelt wel voor de inkomstenbelasting. Deze kosten verlagen de winst en daarmee de belasting die je verschuldigd bent. Dus onder andere bankkosten, verzekeringspremies en postzegels mogen in je boekhouding.”

In dit kennisbankartikel lees je hoe je transacties zonder factuur of bon verwerkt.

Btw-bijtelling #

Moneybird Expert Suzan de Wit: “Heb je jouw auto zakelijk staan dus zie je hem op de balans staan? Dan moet je over het algemeen ook een btw-bijtelling doen op je btw-aangifte. Het is afhankelijk van een aantal factoren of je 1.5% of 2.7% moet gebruiken van de cataloguswaarde.

Er is een manier om deze bijtelling te vermijden maar dan moet je wel een administratie bijhouden van je zakelijke ritten. Je controleert dan tijdens je btw-aangifte welk percentage van je ritten zakelijk was ten opzichte van je privé ritten. Het percentage zakelijk mag je terugvragen in je btw-aangifte van dat kwartaal.”

Wettelijke betalingstermijn #

Jurist Charlotte Meindersma (opent in nieuw tabblad): “Er bestaat geen wettelijke betalingstermijn. Het is de bedoeling dat je zelf een betalingstermijn overeenkomt met jouw klant. Doe dat altijd vooraf. Als je niets hebt afgesproken geldt een betalingstermijn van 30 dagen. Over de maximale betalingstermijnen tussen bedrijven onderling en die van de overheid aan bedrijven zijn wel regels. Ook over het versturen van herinneringen en het rekenen van rente en incassokosten aan consumenten zijn regels.

Lees meer over de wettelijke betalingstermijn. (opent in nieuw tabblad)

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.