Boekhouder: wel of niet inschakelen?

Als je voor jezelf begint, wil je maar één ding doen: ondernemen. Doen wat je leuk vindt, waar je goed in bent en liever geen administratie. Een boekhouder kan de boekhouding voor jou doen, zodat jij je kan focussen op je onderneming. Handig, toch? Waar je als zzp’er of ondernemer op moet letten en rekening mee moet houden leggen we je in dit artikel uit.

Als ondernemer ben je verplicht om je financiële administratie te doen. Dit kan je zelf doen. Zaken zoals facturen sturen en btw-aangifte doen is echt niet zo moeilijk. Dat kan je eenvoudig in een boekhoudpakket doen, zoals Moneybird. Bij meer ingewikkelde zaken, zoals een beginbalans aanmaken, kan een boekhouder hulp bieden.

Wat doet een boekhouder? #

Een boekhouder houdt zich bezig met allerlei zaken die te maken hebben met jouw boekhouding. Hij of zij houdt je inkomsten en uitgaven bij, maar ook je facturen en geeft financieel advies. Ook erg fijn: de boekhouder zorgt voor het opstellen van alle belastingaangiften. Daarmee is je verantwoording aan de Belastingdienst ook gelijk gedaan.

Wat kost een boekhouder? #

Uiteraard zitten er kosten aan als je je boekhouding laat doen. Ben je een zzp’er? Houd dan rekening met een bedrag tussen de €600 en €2500 per jaar. De kosten hangen van een aantal zaken af, zoals wat jij al weet van boekhouden, wat je van een boekhouder verwacht en wat je eisen zijn. Er zijn nog meer zaken die invloed hebben op de kosten van een boekhouder.

Accountant of boekhouder? #

Denk je aan boekhouding, dan denk je vast ook aan accountants. Er zijn kleine verschillen tussen een accountant en een boekhouder. Een accountant is iemand die een accountancyopleiding heeft gevolgd. Je mag jezelf pas accountant noemen als je die opleiding hebt afgerond. Het is dus een beschermde titel. En dat maakt een accountant vaak duurder dan een boekhouder.

En nog meer verschil? Over het algemeen geldt: een accountant controleert de boekhouding en een boekhouder voert de boekhouding uit. Een accountant houdt zich ook bezig met de jaarrekeningen. Een accountant is dus niet per se noodzakelijk. Ben je pas net begonnen of is je onderneming niet zo groot, dan is een boekhouder vaak genoeg.

Wanneer zet ik een boekhouder in? #

Het moment wanneer je een boekhouder inschakelt, kan verschillende redenen hebben. Het kan zijn dat je niet goed bent in boekhouding. Of dat je als ondernemer al genoeg te doen. Of je hebt er simpelweg geen zin in. Dat is allemaal begrijpelijk. Er zijn daarnaast ook een aantal praktische redenen. Bijvoorbeeld bij de prille start van je bedrijf. Of wanneer je deels belaste en deels onbelaste omzet hebt. Een boekhouder inschakelen kost misschien geld, maar het gaat je uiteindelijk ook geld opleveren!

Waar vind ik een boekhouder? #

Als je de boekhouding wilt uitbesteden, kan je terecht bij onze Experts, adviseurs op het gebied van Moneybird en boekhouden. In elke hoek van het land kan je wel terecht bij een Expert. Zij zijn erkend en kennen Moneybird van binnenuit. Heb je hulp nodig, dan kan je altijd terecht bij een Expert bij jou in de buurt.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.